Antivirus til Windows XP

Microsoft har nu slukket for Security Essentials til Windows XP
Alle faneblade med indstillinger er grået ud.
Jeg har stadig brug for XP på et par af mine maskiner, da hardwaren dårligt tillader et nyere OS.

Er der nogle der har et godt bud på en afløser?
Det gør bestemt ikke noget hvis det er et gratis program.

Pft.

Hvis det skal være gratis, så er AVAST et udmærket bud:

https://www.avast.com/windows-xp-antivirus

Jeg vil da også anbefale, at du kører som “begrænset bruger”, hvis det er muligt. Det vil reducere truslerne mod din computer væsentligt.

EMET understøtter ikke længere XP (med mindre du kan finde en version 5.2), men Malwarebytes Anti-Exploit virker fint på XP. Den kan hygge sig i baggrunden og give et ekstra lag sikkerhed.

Tak Charli og Regmos for svar.

Når man skal vælge mellem de to værktøjer, er det så mest et spørgsmål om “religion” hvilket man vælger?

Jeg har det fint med at programmet ligger og overvåger i realtid, men ikke at det scanner systemet når det selv har lyst.
Mulighed for midlertidig at slå det helt fra, uden af afinstallere, vil også være et stort plus.
Jeg vil også gerne kunne vælge hvad der skal ske med eventuelle fund af positiver. (f.eks. Accept, karantæne, slet)

Har i erfaringer med disse punkter?

Ja lidt, men har du hidtil brugt Windows eget program, kan det næsten kun blive bedre. Jeg har f.eks. altid fundet Avast rodet og påtrængende, men beskyttelsen fejler ingenting.
Bitdefender hører du derimod næsten intet til, og indstillingsmulighederne er ganske få.

Det bestemmer du selv i begge programmer

Det bestemmer du også selv i begge programmer.

Du skal lige være opmærksom på at Bitdefender Free 2014 (selve programmet) ikke udvikles længere, men beskyttelsen opdateres dagligt, og det kører fint på XP.

http://forum.spywarefri.dk/t/julegave-fra-bitdefender-gratis-antivirus/ http://forum.spywarefri.dk/t/bitdefender-free/

Og til sidst, for at gøre forvirringen total, en tredje mulighed.

Beskyttelsen er fin, og med et par indstillinger, kører det næsten lige så ubemærket som Bitdefender.

Uanset hvilket antivirus du vælger, så vil det her også være godt.

https://dns.norton.com/configurePC.html

Det kører helt uafhængig af dit antivirus, og giver et ekstra lag af sikkerhed.

Der er kun at sætte det op en gang, så virker det, og du skal ikke tænke på det fremover.

Jeg håber ikke at det bliver for forvirrende, ellers er du velkommen til at komme med spørgsmål :slight_smile:

Jeg er enig med Regmos - det er smag og behag og lidt “religion” :slight_smile: Ingen tvivl om BitDefenders kvaliteter og de ligger altid i toppen i forskellige tests. Jeg har BitDefender 2016 (på Win 8) og husker ikke 2014. I modsætning til Regmos, så finder jeg BitDefender 2016’s brugerflade en smule irriterende, men jeg er nok bare gammeldags :slight_smile:

Min Avast på XP generer mig ikke - det skulle da lige være, at nogle funktioner (PC optimering) kræver betaling, og hvis jeg ville det, så havde jeg ikke downloaded gratis-versionen.

Hans og jeg selv foreslår nogle ekstra programmer og indstillinger. Til den liste vil jeg lige tilføje no-script til Firefox/Chrome, der er en browser tilføjelse, der beskytter mod ondsindede scripts.

Til sidst vil jeg pege på dette tweak, der sikrer at XP stadig opdateres i en vis udstrækning (det virker fint):

Så har du altså fået den til at holde kæft :sunglasses:

@longgaard
Hvis du vælger Avast, så vær lidt opmærksom når du installerer. Fravælg Google Chrome, hvis du ikke vil have den, og vælg Custom Install, så du selv er herre over hvad der installeres. Der står lidt i linket herover.

Hov, Hans - så kan de danske myndigheder jo ikke længere bestemme hvilke sider du ikke må gå ind på.
(Danske ISP’ere bliver fra tid til anden pålagt at fjerne DNS henvisninger til sites med ulovligt ærinde)

Men smart er det, og at de har flere kategorier af hvad man kan blokere gør det endnu mere smart.
Før i tiden har jeg selv brugt opendns.com som filtrering af hvad bør kunne blive udsat for.

Jeg har kørt tweaket, og jeg kunne søge efter opdateringer. (Det mener jeg ikke at jeg kunne før tweaket)
Der var en enkelt definitions opdatering til Security Essintials (Men Security Essintials’ funktionalitet er stadig inaktiv).
Ellers var der ikke yderligerer opdateringer i dag.
Vi må se om der kommer nogle på et senere tidspunkt.

I mellemtiden skal du nok beslutte dig for et antivirus. Med en XP uden beskyttelse, er du nok så skidt kørende, som man kan være.

Det har du ret i.

Jeg har besluttet at give Bitdefender en chance, fordi XP maskinerne køre som medieafspillere.
Utidige lyde og popups ikke har en positiv indvirkning på hverken billede eller lyd.

For at prøve Bitdefender af, lavede jeg en virtuel maskine ud af den ene XP.
Ved installation skulle et inkompatibelt antivirus afinstalleres, det lod jeg den gøre. Herefter reboot.
Så prøvede jeg at installere igen, men kort efter installationen frøs min VM, og ville ikke lukke ned. Ventede et par timer på at den skulle erklære sig færdig, men det skete ikke.
VHD’en blev beskadiget da jeg tvangslukkede den.

Selvfølgelig havde jeg ikke husket at tage et snapshot først, så jeg må på den igen - forfra.
Men det bliver ikke før i morgen.
I mellemtiden bruger jeg så mine Win8 maskiner, der har antivirus installeret.

Ja` undskyld jeg spørger, men hvad med at overføre de vigtigste data fra xp maskinerne til W8 maskinerne ?

Eller det er måske store mængder data der er tale om ?

Det er ikke store datamængder der er tale om, da XP’erne streamer det meste fra nettet.
Men jeg har gavn af at have maskinerne placeret på de fysiske steder de står, og at jeg kan bruge dem uafhængigt af hinanden.
1 står i stuen til at se film på, og den anden står i gildestuen til musik.

Konen og jeg har hver en win8 PC. De står begge på “kontoret”

Men kunne selvfølgelig tænke i en opgradering af medie PC’erne så de kunne køre win8/10, men da det var ikke os der vandt i Lotto i denne uge, må det vente lidt endnu.

Jeg bruger selv et betalingsprogram, men jeg må sige at jeg har et svagt punkt for Panda free hvis det skal være gratis.
Som Regmos er inde på, er det også et “set and forget program”

Det gjorde jeg også i mange år, men det begyndte at drille, og da hverken jeg, eller deres support, kunne gennemskue hvad der var galt, besluttede jeg at at sammensætte noget selv (blanding af gratis og betalt).

Også her. Har brugt det med glæde siden Windows 10 udkom, men da Bitdefender Free 2016 udkom (stadig beta) måtte det prøves, og det har jeg endnu ikke fortrudt.

Hej alle

Nu har jeg fået BitDefender installeret på den virtuelle maskine, og det er meget tæt på et installer og glem program. Dejligt.

I forbindelse med installationen fandt BitDefender en enkelt fil, som den satte i karantæne under sit systemscan.
Det var ikke helt let at få lirket den inficerede fil ud af maskinen til test med et andet antivirusprogram. Jeg var nød til at tage disken ud og koble den til en anden maskine. Heldigvis er det en virtuel maskine, så det kunne klares med brug af tastatur og mus.
Det andet program var Windows Defender, og her blev filen purre frikendt.

Jeg oploadede herefter filen til https://www.virustotal.com/da/ (Fantastisk fin service i øvrigt).
Her kunne jeg konstaterer at det var ca. 50/50 om det var en virus eller ej.
Min virus-fil blev testet med 57 antivirus programmer, 34 af dem mente at den var slem.

Jeg takker jer alle for jeres gode svar og input, nu kan jeg igen være en glad ejer af 2 stk. velfungerende og virusbeskyttede XP computere.

This topic was automatically closed 30 days after the last reply. New replies are no longer allowed.