Artikler fra www.spywarefri.dk?

(Thomas Huulbæk) #1

Nu har vi jo skiftet forum-software og planen er, at hovedsitet (www.spywarefri.dk) på sigt skal fjernes, så vi kun bruger det nye software til alt. Mange af artiklerne og informationen der er af ældre dato, så det meste vil ikke være relevant længere. Men det er i hvert fald relevant at spørge:

Er der nogle artikler, nyheder, information osv som bør bevares?

(OracleJMT) #2

Jeg håber forebyggelsessektionen vil blive bevaret. Det er alt andet, end lige, et kæmpe arbejde FBJ og jeg har lavet (dog mest FBJ) og den er stadig meget brugbar, især i forhold til, at undervise i, hvordan man bedst forhindrer infektioner. Så efter min mening er den vital for Spywarefri Forum.

(Thomas Huulbæk) #3

Ja, det har du ret i, den skal på en eller anden måde sikres.

(OracleJMT) #4

Det er jeg glad for, at høre. :smile:

Findes der ikke statistik, der kan dokumentere om Spywarefri.dk artiklerne er blevet brugt? Det må naturligvis være svært at sige farvel til noget, der har kostet arbejde, men hvis det ikke bliver brugt, så er der måske ingen grund til at forsøge at bevare det?

(OracleJMT) #6

Du har selvfølgelig ret i, at kommer det ingen til gode - fordi det ikke bliver brugt? - Ja, så har det ikke meget, at gøre her længere.

Jeg føler mig blot lidt som en arkitekt, der har været med til, at tegne et hus, andre kan bo i og kigge på og få glæde af, - f.eks. et bibliotek, eller en skole, og så overvejer kommunen, at rive det ned, fordi de har besluttet, at der skal ligge en motorvej, hvor huset ligger. :slight_smile: Jeg ved ikke, om nogen kan følge mig. Jeg gjorde det jo med tanke på en masse masse menneskers konstante computerproblemer, som kom igen og igen - dengang kom de samme tilbage til rensning med en inficeret computer igen og igen. Det ville jeg være med til, at gøre op med. - Så er det da lidt trist, hvis det ikke har givet pote.

Men sådan er livet. :smile:

(Sander TeamSpywarefri) #7

Dén statistik kan den nye Forumsoftware give os.

Og artiklerne er efter min mening noget af det vigtige at få med over fra det gamle Forum.

(Sander TeamSpywarefri) #8

Du får lige en “pote”!!! :+1:

(Thomas Huulbæk) #9

Jo, det gør der i princippet - eller rettere: Hvor mange gange, de er blevet læst. Artiklen Tænk dig godt om er fx blevet læst 142 gange. Men det vigtigste er egentlig, at vi får god information med over og får det behørigt eksponeret.

Her ses de ti mest læste artikler på Spywarefri.dk i 2015:

(OracleJMT) #10

Jamen, tak som byder. :smile:

(OracleJMT) #11

Thomas, vil det på en eller anden måde være både muligt og relevant, at bevare min vejledning til Defensewall, eller kan den slet ikke bruges længere?

(Thomas Huulbæk) #12

Ja, det tror jeg da helt sikkert - jeg er bare ikke nået så langt i “konverteringen”; det tager lidt tid at “oversætte”. :confused:

(vaf) #13

Det er en glimrende artikel og vejledning du har lavet Oracle. Der er bare det ved det, at der bliver færre og færre der kører med 32bit systemer. Og det er den absolutte forudsætning for at benytte DefenseWall - Og det er næsten med garanti, at der ikke vil blive en 64bit version, grundet i de tiltag Microsoft tilført i Kernel og PatchGuard i det system.
Det kan man få et indtryk af her - http://gladiator-antivirus.com/forum/index.php?showtopic=125806

Der er også det forhold, såvidt jeg kan skønne, at en overvejende del nutildags, vælger en komplet sikkerhedspakke der bl.a har en integreret tovejs-firewall.

Men holder man fast ved et/sit 32bit system, og vil kombinerer et enkeltstående favorit antivirusprogram med DefenswWall, så er det (stadig) en stærk kombination - Og som sådan vil DefenseWall vejledningen være nyttig.

(Sander TeamSpywarefri) #14

Bevaringsværdige emner mm fra det gamle site

Fra “Nyheder”:
http://www.spywarefri.dk/nyheder/
1.
Perhaps’ sikkerhedskursus? — men har nogen af os en kopi af siderne, for det blev jo lidt pludseligt taget ned. Jeg har ingen kopi af Perhaps’ site.
2.
Software vi kom til at installere.
3.
Ringet op af Microsoft.
4.
De ustoppelige kædebreve.
5.
Advarsel angående Trustpilot.
(uden alle kommentarerne? :slight_smile: )
6.
IT-sikkerhed når du spiller poker.

Fra “Software”:
er der kun selve download-links’ene, der kan bruges efter en redigering og ajourføring:
http://www.spywarefri.dk/downloads/

Fra “Forebyggelse” skal det hele vel med?

Fra “Hvis uheldet er sket” skal det hele vel med?

Fra"Artikler":
“Hold Windows opdateret”

“Om os” skal vel også bevares?

Min kone og jeg flytter en del rundt. Vi har en regel om, at hvis en flyttekasse ikke har været pakket ud mellem to flytninger, så ryger den på genbrugspladsen, da indholdet tydeligvis ikke skal bruges. Hvis vi ikke havde holdt fast i denne regel, så ville vi have brug for et større hus - og det ville være fyldt med ting vi ikke bruger. På grund af rodet ville det måske også være svært at finde det vi egentlig har brug…? :smile:

(OracleJMT) #16

Det er klart, at det selvfølgelig tager tid. Tak for svaret! :smile:

(OracleJMT) #17

Jeg tænkte det samme, vaf.

Der er meget få 32-bit maskiner solgt efterhånden. De er stort set gået af markedet og af mode. Det samme kan næsten siges om restriktive sandboxe og virtualisering, som sikkerhedsprogrammer.

De fleste bruger idag sikkerhedspakker, eller bare ét antivirus, (psst, det med et antivirus har rigtig mange mennesker gjort i mange år og gør det stadig, og det er ikke lykkedes andre, at overtale dem til bedre malwarebeskyttelse,) - som beskyttelse + naturligvis en masse reklameblokkere og dns, begrænset bruger, og andre former for beskyttelse mod indtrængen.

Måske er tiden løbet fra HIPS og sandboxes for den almindelige bruger. I så fald er det vigtigste, - som det altid er, at folk ikke bliver inficeret. Hvordan de undgår det, er så at sige ikke så vigtigt, når blot det ikke sker. :smile:

(pixxel) #18

Jeg har dem på PDF fil, og de indeholder da en hel masse nyttig informtion - men de gratis programmer som bliver anbefalet som PC Tools Firewall Plus og Online Armor Free firewall bliver ikke længere opdateret.

Jeg syntes at denne vejledning er lidt for lang til de menesker der sjældent har tid, til at læse så meget igennem, omkring hvordan man forebygger at blive inficeret. Jeg er enig i alt hvad der bliver skrevet af FBJ Emeritus men syntes at det godt nok er en længere omgang.

Kunne man korte det ned til måske 10 punkter, der var hurtige at læse igennem, og lette at forstå.

(Sander TeamSpywarefri) #19

Jeg glæder mig til at få tilsendt PDF-filen med Perhaps’ sikkerhedskursus.

FBJ’s og Victors vejledninger må nok kunne kortes ned.