"Bloatware"

Hej
Faldt i går over begrebet “Bloatware”. Hvilket umiddelbart lyder som svaret på en drøm jeg har haft lige siden jeg første gang i slutningen af 80’erne, sad og arbejdede med WordPerfect.
Siden har hver eneste Computer jeg har haft i hænderne, været “inficeret” med stribevis af programmer og funktioner jeg har aldrig bruger, og med stor sandsynlighed, heller aldrig kommer til at bruge.
Men jeg installerer jo ikke bare noget tilfældig software, bare fordi en tilfældig fyr på YouTube anbefaler det. Dertil har jeg brugt for meget tid på at rense Computer.
Så mit spørgsmål er, eller rettere mine spørgsmål er:

1. Er bloaterware overhovedet noget man skal pille ved?
  2. Hvis ja, hvilen software kan man så stole på?

På forhånd tak.

Ja, til begge spørgsmål, specielt når det er en ny maskine, giver det mening at starte forfra med den uden alt det præinstallerede.

Jeg kan derudover anbefale dette, selvom det nok virker uoverskueligt: https://github.com/Sycnex/Windows10Debloater

Jeg er enig med Thomas Huulbæk.

Nu er det lidt forskelligt hvor meget bloatware, der følger med de forkellige computere.

Noget kan umiddelbart afinstalleres på normal måde, og du ser det ikke igen. Andet er mere hårdnakket, og der vil det lille stykke software, som Thomas anbefaler uden tvivl være til hjælp.

Jeg husker, at der på et tidspunkt var producenter som lavede pc-er uden bloatware, men de blev så dyre, at os almindelige brugere ikke ville betale, hvad det kostede, - altså ingen sucses.

Jeg ville prøve, det stykke software Thomas anbefaler, hvis jeg var dig.

Jeg takker.
Når det kommer til at rode i ukendt land, er det altid godt lige og lufte det her inde først.
Endnu en gang tak, og rigtig glædelig jul. *<{;0)

Dette emne blev automatisk lukket 30 dage efter det seneste svar. Nye svar er ikke længere tilladt.