Bluetooth: mobil til pc- hvilken kode på pc'en?

Jeg tænder for pc’ens wireless og hernæst lyser wifi- og bouetooth-lamperne på tastaturet. Så slår jeg bluetooth til på telefonen og søger, og nu dukker pc’en op på telefonens skærm - men nu skal jeg aflevere en kode. Denne kode er ikke pc’ens login. Hvor indstiller man mon denne kode??

(OracleJMT) #2

Glem nummeret. Det skal bare matche med det nummer Bluetooth-programmet på din PC viser. Så åbn det og find din tlf. i Bluetooth programmet, mens du parrer fra din tlf.

Det er svært at glemme nummeret - den beder om det på telefonens skærm, når jeg trykker på det pc-bluetooth ikon, som tlf-skærmen viser (wireless 365 bluetooth). Der dukker nemlig et indtastningsfelt op på telefonen, og jeg kan her indtaste kun tal. Hvad jeg gør her synes at være den eneste mulighed for at skabe forbindelse i denne situation. Jeg kan ikke finde nogen mulighed for at taste ind på pc’en.

Jeg ser dog nu, at det den beder om tilsyneladende er PIN-koden. Men det gør den altså uden at jeg kan taste andet ind end tal. Det snød mig i første omgang. Jeg prøver at ændre pinkoden til et tal - og vender så tilbage.

Med en ren talkode som pc-PIN skabes heller ikke forbindelse gennem telefonen. Telefonen forsøger at koble til, men meddeler at det ikke var muligt. Det er derimod muligt at koble på tilsvarende måde til en anden telefon.
Men burde der ikke dukke et eller andet op på pc’ens skærm - et nummer og en meddelelse om at her er bluetooth?

(OracleJMT) #7

Men burde der ikke dukke et eller andet op på pc’ens skærm - et nummer og en meddelelse om at her er bluetooth?

Jo, det burde der, i form af den dialog, som popper op, mens du parrer to enheder. Medmindre de vel er husket, fordi de har været parret før.

Kan man komme i kontakt med Bluetooth på pc’en? Telefonen beder om PIN når man klikker på pc’ens ikon på telefonskærmen. Jeg har prøvet at slå PIN fra på pc, men telefonen beder alligevel om PIN

(OracleJMT) #9

Når du parrer med PC’en fra telefonen, åbner du Bluetooth på computeren og lader den søge efter telefonen, som du så parrer samtidig fra computeren.

Kort sammendrag:
1 - slår bluetooth-kontakten til så bluetooth-symbolet lyser på pc-tastaturet - ikke på pc-skærmen. Andet kommer ikke frem på pc’en.
2- slår bluetooth til på telefonen og søger og finder pc’en, hvorefter der skal indtastes pin i feltet på telefonen. Men telefonen afviser at koble.
Er der nogen, som har en ide til hvad årsagen kan være? Skal noget opdateres? Kan man finde Bluetooth på pc’en og ændre noget der? Telefonen kan godt kobles til en anden telefon.

(OracleJMT) #11

Prøv, at lade være med, at aktivere bluetooth via tastaturet, men find ikonet på skærmen på computeren. Så kommer der en skærm frem, hvor du kan søge efter din telefon.

Derefter, åbn din telefon, par med computeren. Gør det samme på computeren, når telefonen dukker op. Det er klart, at du ikke kan parre med din telefon vha. tastaturet. Du kan nemlig ikke vælge enhed, du vil koble på. Pinkoden burde være den samme på skærmen, som på telefonen. Matcher de, kan du parre.

Ja, der mangler i hvert fald et eller andet på pc’en. Når jeg prøver at koble telefon og pc sammen, vises intet på pc’en. Jeg kan altså ikke søge efter telefonen. (Men der vises jo på telefonen bluetooth fra pc’en). Kunne det være noget der skulle slås til på pc’en, før jeg kan indlede en dialog om tilkobling? Ved en søgning på bluetooth kommer der en række filer frem på pc’en - de ligger i forskellige kataloger. Kunne det være der jeg skulle søge efter en genvej eller andet til bluetooth?

(OracleJMT) #13

Prøv, at følge den her guide.

https://www.digitalcitizen.life/how-connect-android-device-windows-10-pc-using-bluetooth

Har kigget på guiden. Jeg går ind på (win7) enheder og printere og finder pc’en. Det er gjort. Dernæst skal jeg højreklikke. Gjort. Dernæst skal jeg finde bluetooth … som ikke forekommer i vinduet! MEN når jeg slår wireless til på siden af tastaturet og wifi- og bluetooth-knapperne lyser på tastaturet, kan jeg fange pc’ens Bluetooth på telefonen, når jeg slår Bluetooth til på den og søger… og så beder telefonen om PIN formentlig til pc’en, og uanset hvad jeg gør, kommer jeg ikke længere. Hvorfor kan jeg ikke finde Bluetooth på pc’en, når pc’en lader sig registrere som beskrevet?

(OracleJMT) #15

Denne her er til Windows 7:

Ser på vejledningen. Men også nu går det galt på pc’en. Open device osv. … click add device. MEN der dukker ikke noget device op i listen selvom telefonen har SYNLIG TIL. OG stadig kan jeg se pc’en på telefonen - som kræver PIN - og det virker ikke. KOGT NED er problemet: hvorfor kan jeg se pc’en på telefonens Bluetooth, når jeg på ingen måde kan finde Bluetooth på pc’en? Men måske er der bare opstået en fejl.

(OracleJMT) #17

Enten fungerer din PC’s Bluetooth antenne ikke. Eller også er det ikke slået til. Har det virket før?

Jeg ved ikke om det har virket før, men har ikke konstateret det selv. Antennen må virke på en eller anden måde, da pc’en kan ses på telefonens Bluetooth. Der ligger bluetooth-filer på pc’en, f.eks. C:/windows/syswow64/migwitz/dlmanifests/microsoft-windows-bluetooth-config (dette er et katalog som indeholder en dll-fil).