Browserudvidelser, der forbedrer din sikkerhed

Det nemmeste og bedste ville være, hvis man blindt kunne stole på hele internettet. At kunne bruge sin browser, som går man en tur til supermarkedet, eller købmanden og hjem igen. Som regel er denne tur uden risici, og det sker ikke så tit, at man løber ind i problemer, eller uheld. Men det sker. Det er derfor vi har lært, at tage ansvar for os selv, både i trafikken, på gåben, og blandt andre mennesker.

Det sker også på nettet. Men er vi alle klædt på til problemer der?

Den bedste måde, at gardere sig, når du går på nettet, er at have en opdateret sikkerhedspakke installeret, et opdateret styresystem og programmer.

Men det er også vigtigt, at gardere sig imod reklamer og inficerede hjemmesider, hjemmesider med svindel og phishing, hijackede sider, mm.

En meget god metode til, at begrænse risikoen ved færden på nettet, ud over opdateret sikkerhedspakke, styresystem og programmer, - er browserudvidelser såsom adblocker, site advisor, https hjælper osv.

Jeg vil i denne guide anbefale to udvidelser, som jeg selv har vældig god erfaring med. Jeg vil også guide dig i, hvordan en af dem sættes bedst op, (den anden behøver ikke rigtig opsætning) så du slipper for reklamer, og kan være mere vis over, hvilke sider, der er til, at stole på, og hvilke, der ikke er.

I denne vejledning vil jeg beskæftige mig med to essentielle udvidelser til Google Chrome og Firefox.

WOT

WOT, eller Web Of Trust, er en udvidelse til Google Chrome, Firefox, Internet Explorer, Opera, med flere, som advarer dig, om den side, du skal til, at besøge, er til, at stole på, eller ikke.

Er siden til, at stole på, får siden en grøn ring. Dog er den grønne ring ingen garanti for, at siden ikke alligevel kan være inficeret - derfor er din sikkerhedspakke vigtig; men du er nået et godt stykke ad vejen alligevel til, at vide, om du kan stole på siden. Sandsynligheden for, at siden er god nok er naturligvis højere med en grøn ring.

Er ringen gul, skal du passe på. Jeg plejer ikke, at passe på med, at besøge sider, som WOT har markeret gule. Det er tegn på, at ikke alting er i skønneste orden.

Er ringen rød, skal du holde dig langt væk. Det er i langt de fleste tilfælde tegn på, at siden er inficeret, at der er tale om phishing, at det er scam eller spam, eller at siden på anden måde er sårbar. Der kan også være tale om, at siden støtter radikale og kontroversielle emner, som er enten ulovlige, eller bidrager til ulovlig aktivitet, uden at jeg nærmere vil komme ind på det. Så rød ring, hold dig fra siden.

Web Of Trust kan du som regel hente på din browsers side med udvidelser. I Google Chrome tryk på de tre streger i højre hjørne ----> navigér til kolonnen flere værktøjer, derefter navigér til og tryk på -----> udvidelser, tryk på hent flere udvidelser, i bunden af siden. Søg på WOT i søgefeltet, tryk på føj til Chrome. WOT er nu installeret.

I Firefox, tryk på knappen i højre hjørne med de tre streger, tryk på knappen tilføjelser. I søg efter udvidelser, skriv WOT i søgefeltet og installer. Genstart Firefox. WOT er nu installeret.

uBlock Origin.

uBlock Origin er en adblocker, der blokerer reklamer, skadelige sider, sider med malware, tracking sider, og så videre.

Du kan installere uBlock Origin i Google Chrome på samme måde, som du installerede WOT, som anført længere oppe i indlægget.

Du kan installere uBlock Origin i Firefox på samme måde, som jeg har anført, at du installerer WOT i Firefox.

I uBlock Origin - uafhængigt af browsere - kan du tilpasse de filtre, som uBlock Origin skal benytte sig af. De filtre gør, hvis vi f.eks. siger, at du vil blokere for flere sider med malware, eller de nogle gange meget påtrængende EU-cookie advarsler, så kan du gøre det i uBlock Origins indstillinger meget nemt. I Google Chrome højreklikker du på uBlock ikonet - det røde skjold i højre hjørne, tryk på Valgmuligheder, derefter tryk på filtre fra tredjepart. Sæt flueben i samtlige filtre, undtaget eksperimentel, undlad også at sæt flueben nederst på siden i andre filtre, end den danske Schacks Adblock Plus liste og Prebake. Prebake er blokering af EU-cookie advarsler. Til sidst, tryk på Anvend ændringer, og opdatér. Lad den opdatere alle filtre, luk uBlock vinduet.

I Firefox gå til udvidelser, tryk på indstillinger ud for uBlock Origin, gå til Vis Dashboard, og derefter filtre fra tredjepart. Følg samme procedure for filtre, som ovenstående for Google Chrome.

God fornøjelse med mere sikker browsing!

1 Like