"Det usikre internet" DR1 onsdag 6.5 kl. 20.30

Adskillige it-sikkerhedseksperter slår alarm. It-kriminaliteten vil stige i de næste år, herom ingen tvivl.

Størsteparten af danskerne tror de er godt sikret, men fakta er at mindre end 10% er det. Du skal vide at internettets kriminelle sidder klar til at overtage din dårligt sikrede computer og måske i sidste ende dine sparepenge. På området computersikkerhed er danskerne de mest uvidende i Norden, og mange lader bare stå til. Det er naboens hus der brænder, ikke vores!

Når man ved hvor lidt god sikkerhed koster så forstår jeg ikke hvorfor man vil undvære den. Jeg har stillet mig spørgsmålet mange gange og er kommet til konklussionen: Uvidenhed.

Vi ved ikke i øjeblikket noget om indholdet af aftenens udsendelse, og kan ikke garantere for rigtig information. Spywarefri er ikke blevet bedt om at deltage. :wink:

DR1 - onsdag den 6. maj 2009 kl. 20.30: Det usikre internet

Evaluering af udsendelsen

Ikke noget nyt for eksperterne og heller ikke for mange computerbrugere. Forhåbentlig har den skræmt så mange at de nu sørger for en ordentlig sikring af deres computere.

Der blev intet nævnt om hvordan man sikrer sig ordentligt. Man henvises til DR’s hjemmeside som igen henviser til IT-styrelsens katastrofe af en dårlig hjemmeside:

Prøv at vælge nogle af de links der findes på siden, f.eks. “Gratis sikkerhedsværktøjer mod spyware m.m” så kommer du om på denne http://www.it-borger.dk/sikkerhed/sikkerhedsprogrammer/gratis-sikkerhedsverktojer
Siden er så mangelfuld og bringer så dårlig information at man skulle tro det var løgn.

På 13-karakterskalaen kan tv-programmet og DR’s hjemmeside om programmet lige nå et 6-tal.

Og det rigtigt sjove ved den henvisning er, at man på siden om trådløs sikkerhed (Link) faktisk skriver at WEP-kryptering kan være ok, hvis man bare skifter passwordet ofte nok. Rigtig flot, når alle og enhver ved, at WEP kan brydes på få minutter (hvilket de jo også viste i indslaget). Så skal det nok holde en hacker ude i RIGTIG lang tid :lol: :coolgrin: :vampire:

Ejvindh, ofte nok - hver 5 minut?

Gør I andre ikke det? :smiley: Haha

Som bruger er jeg ikke overrasket.“It-borger”:Handler mere om dette,-en lang stribe:
http://www.it-borger.dk/forbrug/gron-it/gron-it :slight_smile:

…det er da noget de kan finde ud af,-end sikkerhed.Nævner ikke et ord om Secunia,-ej heller Kaspersky,Nod32 eksempelvis.Og hvad med kryptering,-heller ikke.

Jeg tror at mange sikkerhedsinteresserede (bl.a. mig selv) så kun den del med WEP og ham fyren, der går rundt med en bærbar og imponerer damerne, for Chelsea vs. Barcelona startede lige der, 20 minutter i 9 og kampen var en ren fornøjelse. :slight_smile:

Når man kun har WEP krypteringen så gælder der nok den her “Seks koder om dagen holder hackeren fra døren”. :wink:

Jeg kan ikke se noget galt i information hos IT og Telestyrelsen. Den er som den nu engang kan være. Der står de grundlæggende råd, brug antivirus/antispy, og firewall. Det der står der er kun ment som noget grundlæggende til hele befolkingen. De kan ikke gå ind i længere “afhandlinger”, som ingen gider læse. Det skal være kortfattet og enkelt, og kunne forståes af alle. Hvis man så vil have mere info, så man søge den selv, f,eks her på Spywarefri.

Jeg har fornylig været til møde med nogle af de fyre fra IT og Telestyrelsen. Og tro mig, de ved godt hvad tingene handler om, og de ved også udmærket hvor svært det er, at få kommunikeret budskaber om sikkerhed ud til befolkningen. Bliver det for meget og komplekst, så står brugerne af, og bliver det for lidt, ja så er det også galt. Generelt syntes jeg at de faktisk gør et ganske udmærket job, med noget der faktisk ikke er så nemt.

Perhaps, jeg syntes at du generelt bruger alt for meget energi på at være “smagsdommer” over andres info. Den energi kunne måske være bedre brugt :wink:

Der sker vist ikke mere i denne tråd, så jeg lukker igen. :slight_smile: