DK-CERT: 21 procent færre it-sikkerhedsbrud i Danmark i foråret

De interesserede kan klikke på DK-CERT`s rapport, som jeg syntes er lidt interessant. Der står blandt andet dette:

Når det gælder skadelig software, var der også et fald: Sikkerhedsfirmaet F-Secure registrerede kun 847 infektioner. Det er mere end en halvering i forhold til første kvartal. Det lave tal kan enten skyldes, at færre pc’er blev inficerede, eller at flere infektioner slipper ubemærket forbi antivirusprogrammerne. Trojanske heste udgjorde en tredjedel af de registrerede infektioner.

Så er danskerne blevet bedre til at beskytte sig, bruge sikkerhedsprogrammer, og opdatere? Muligvis. Det kan ikke udelukkes. Jeg har selv en teori om, at mere sikre styresystemer, bedre browsere, og bedre sikkerhedsprogrammer, er ved at slå igennem nu. Som jeg ser det, har banditterne nu i større udstrækning rettet deres opmærksomhed imod social engineering, og phishing. Det er så nemt at lokke folk til at klikke på et link med en film eller lignende, og få folk til at klikke ja til alt, for at få indholdet at se.

Det får mig til at mene, at man i langt større grad bør anbefale folk at installere programmer som WOT, Site Advisor, Clear Cloud osv, som automatisk blokerer disse links og sider. Man kan sagtens have flere af disse programmer installeret, da de efterhånden er lavet så godt, at de ikke giver problemer med sløvning osv.

Det bliver også noteret, at MAC folket nu bør beskytte sig på samme måde som Windows brugerne = Sikkerhedsprogrammer, og husk opdateringer.

Jeg har altid været meget påpasselig med, hvem jeg udleverer min email-adresse til, især i det offentlige rum. Men klikker man sig lidt rundt på link-siden, vil man se at de nærmest står i kø og foræres væk. - Ak,verden ligner (stadig)sig selv.