Download ikke fra CNet og Download com

(Magic Spyhunter) #1

Da deres downloads er fyldt med alverdens unødvendige skrammel programmer som faktisk er umulige at undgå, som vist her:

Lidt hjælp til Malwarebytes
Hentning af Puran Defrag
(Thov TeamSpywarefri) #2

Det er sørgeligt at det er gået sådan, og i det hele taget skal man gå i en stor bue udenom steder som, i stedet for en lovet download på f.eks. 10Mb, kun afleverer en ‘installer’ på højst et par hundrede kb.

Jeg prøvede forleden sådan en ‘installer’ på testcomputeren, og det lignede slet ikke den forventede TWAIN driver til en filmscanner, men kun en flod af skrammel, som firewall’en forsøgte at standse.

(knitter) #3

Så havde jeg ret i, at man ikke kan stole på CNET. :cheese:

(Magic Spyhunter) #4

Du har fuldstændig ret :lol:

(knitter) #5

Ansporet af denne tråd og den, jeg henviser til, så gik jeg lige i regdb og søgte på nogle ord. Den var ikke helt renset. :-S

(forevernewbie) #6

The Windows Club advarer nu imod flere download sites, der pusher crapware. Så vær forsigtig der ude, hvis du ikke vil ende op med uønsket software http://www.thewindowsclub.com/safe-software-download-sites

(bwf1409) #7

Det er efterhånden en jungle at bevæge sig rundt i, man kan håbe det tvinger brugerne til at være lidt mere kritiske hvad og hvor de downloader - og siger ja til under install. Men jeg tvivler…

(Magic Spyhunter) #8

Brothersoft , Softonic , FreewareFiles og Tucows høre også til de skumle Download steder . Den open source- download site Sourceforge er endnu et eksempel !

Der er uden tvivl mange flere. Så hvad er disse Installers eller Downloaders ?
De er intet andet end installationsfiler , der forsøger at installere skrammel programmer på din computer ,
før de giver dig adgang til den ønskede fil .

(vaf) #9

Der er mangfoldigt derude på nettet - og et godt råd er vel, så vidt muligt, at opsøge producentens egen webside og downloade derfra. En anden sikkerhedsforanstaltning, som tit springes over, er at oprette et gendannelsespunkt inden man installerer programmer.

(Magic Spyhunter) #10

En mulighed for at de skumle programmer overhovedet bliver installeret, er at hente:

AdwCleaner

af Xplode, og gem den på dit Skrivebord.

Du har mulighed for at forebygge installation af den slags, ved at trykke på ? Tools og tryk på Hosts Anti Pupware oppe i Adwcleaner´s værktøjslinje
"Det er et nyt værktøj HOSTS Anti-PUPs/Adwares - som vil ændre din HOSTS fil til at blokere kendte adresser for at distribuere PUP’er / LPIS (potentielt uønsket software), og adware.
Tilføjede adresser findes på denne adresse:
http://www.malekal.com/HOSTS_filtre/HOSTS.txt

Hosts-filen overskrives ikke (hvis du allerede har adresser), vil posterne bare blive tilføjet."

Det skal dog nævnes at nogen af de “interessante, sjove og lærerige” sider bliver også blokeret :coolsmile:

(Jens V) #11

Jeg har jo bekendtgjort mit skifte fra XP til W 8.1 så jeg står med begge ben i problemet.

Man har jo fået nogle favoritprogrammer gennem årene betalte som gratis og når man går fra ældgamle XP til W 8.1 er der nogle programmer som ikke kører 64 bit og må fornyes hvis det er muligt.

Det er en sand labyrint at bevæge sig igennem, så man slipper for uønskede tillægs programme eller ligefrem malware.

Gode redelige programmer man har kendt tidligere hostes nu på sider hvor man som Thov påpeger kun lader os downloade en elendig downloadfil, og hvis man kører den er computeren fyldt med alverdens uønsket skrammel.

Heldigvis har jeg brugt en lille smule på et købe sikkerheds program som råber op, hvis det er tæt på.

Jeg har forståelse for at f.eks Ccleaner får lidt penge for at tilbyde Google toolbar, det skal jo hænge sammen også økonomisk, men her er det bare et spørgsmål om at være opmærksom, man får et valg.

Vi må hjælpe hinanden med at være opmærksom på de værste eksemplarer.

:roll: :thumbsup:

(El Barsko) #12

Ja, det er jo en velkendt sag med de “bonuspakker”.
Det lavede jeg en tråd om på Nettips:
http://www.nettipsforum.dk/fluebenstyraniet_topic19602.html

(knitter) #13

På basis af denne tråd lavede jeg en liste over download sites. Den har jeg skrevet ud, og deler ud af den til dem, jeg hjælper, der er blevet inficeret, og selvfølgelig også til dem, der gerne vil undgå at blive det.

Download sites, som pusher crapware:
sourceforge.net
CNET.download.com
brothersoft
softonic
FreewareFiles
tucows

Download sider, som er rene (indtil videre)
thewindowsclub.com
downloadcrew.com
majorgeeks.com
softpedia.com
techspot.com
filehippo.com
snapfiles.com
fileforum.betanews.com

Det vil være fint, hvis andre kan føje til listen. :slight_smile:

(Magic Spyhunter) #14

God idé knitter og El Barsko :thumbsup:

(El Barsko) #15

Den tillader jeg mig, at kopiere, og oploade på Nettips, er det OK, for dig?

(knitter) #16

Absolut. :slight_smile:

(El Barsko) #17

Takker, vi de gode, må jo stå sammen mod de onde. :slight_smile:

(El Barsko) #18

Takker. :thumbsup:

(El Barsko) #19

Så er tråden oprettet:
http://www.nettipsforum.dk/topic24745_post149812.html#149812

(Magic Spyhunter) #20

Filehippo er også kommet med på vognen, så pas på med bl.a Ccleaner: