Har tilsluttet forkert strømkabel til min HP compaq

Hej! Håber der er nogle, som kan hjælpe: Jeg er kommet til at sætte et forkert strømkabel til min gamle bærbare HP Compaq (3902C755). Powerlampen lyste som den skulle, men da jeg trykkede på tænk/sluk - knappen gik powerlyset ud, og pc-en har været død siden. Det forkerte strømkabel yder 30Vdc/500mA, mens det originale strømkabel yder 19V/3.16A, så der er vel gået en sikring et eller andet sted. Jeg har åbnet pc-en og set på bundkortet, om der var en sikring at se. Det kunne jeg ikke umiddelbart se. Er der nogen, som har en idé om hvordan en sikring ser ud, og hvad jeg kan gøre? Jeg har et program liggende på den, som jeg gerne vil have i drift. mvh alfa9

Jeg ved det ikke selv, men hvis det ikke skulle lykkedes at få gang i den, kan du måske tage harddisken ud og flytte programmet til anden computer, hvis det er vigtigt.

Har du prøvet det kneb, hvor man holder power-knap inde i 30 sekunder :question:

1. Fjern først batteriet og tag strømkabel ud.
  2. Hold power-knap nede i 30 sekunder.
  3. Prøv derefter at forbind strømkabel igen og se om pc starter.

Tak for svarene. Lige nu hvor den er adskilt, er jeg mest interesseret i at finde ud af om der sidder en sikring i bundkortet og hvordan den i givet fald ser ud. Hvis jeg ikke får svar på det, samler jeg den igen og prøver fiffet med powerknappen.

I større devices ville en sikring nok se ud noget i stil med dette (klik ind på siden, de sikringer, der vises i eksemplet her, hører mest til biler):

(jeg ville nok starte med at kigge efter den på fig5)

Men jeg er ikke sikker på, at der er gjort plads til så store komponenter i en laptop – se f.eks. her:

Tak for svaret Ejvindh. Der er ingen almindelige sikringer (som nemt kan fjernes). Alle komponenter er loddet på. Umiddelbart bag strømtilslutningen sidder der en komponent, som er benævnt 5A/125V. Det kunne vel godt være en sikring? Jeg har målt på den, og der er strømgennemgang, så den burde være ok. Hvis der ikke er andre sikringer (der er ingen med en tilsvarende benævnelse), så er det vel bare at samle tingene igen og så afprøve Kenneth’s kneb. Er der andre forslag til hvordan en sikring kan benævnes/beskrives på et bundkort?

Ja, hvis der er strøm igennem på den, så er den i hvert fald ikke brændt af – det er jo nærmest definitionen på en sikring :slight_smile:

Jeg tror desværre ikke jeg kan hjælpe dig videre så. :neutral_face:

Så er den samler igen, og Kenneth’s trick er prøvet - men desværre uden at der skete noget. Så den er dømt kaput. Tak for jeres svar gutter. Vi slutter her. mvh alfa9

Dette emne blev automatisk lukket 30 dage efter det seneste svar. Nye svar er ikke længere tilladt.