Hjælp til Linux

(knitter) #1

Mit MB er endegyldigt stået helt af, så for at komme videre har jeg lånt en anden stationær og har monteret to af mine HDD i den, men den kan jo ikke boote på mit C-drev.
Så har jeg bootet på en Linux Mint, hvor jeg har kopieret de vigtigste filer fra C til G-drevet.
Nu vil jeg så kopiere nogle filer til USB.pen, for at flytte dem til min bærbare, men det giver problemer.
Jeg får fejlen: “Error while copying to “Kingston”. The destination is read-only”
Keyboard er amerikansk, uden mulighed for at ændre det, så jeg kunne ikke skrive her i forum fra den PC.

Endvidere har jeg forsøgt at få Proshop til at give mig nogle forslag til nye stumper til PC (MB, og hvad deraf følger) men jeg har indtil videre ikke fået svar.
Min PC, ifald nogen skulle have nogle forslag.

Kabinet: Chieftec Smart midi
Motherboard: Rampage IV Extreme ATX
PSU: Hiper modular 580W
Grafikkort: NVidia GeForce GTS 250
CPU: Intel Core 2 Duo
RAM: 8 GB dual-channel DDR3

Desuden 2 skærme, 2 DVD-drev,
4 interne og 2 eksterne HDD
Styresystem Win7 Ultimate

Bruges IKKE til spil, men til billedbehandling.

(knitter) #2

Flere problemer med Linux. Jeg fik efter noget besvær formateret et usb-stik. Hentede så nogle billeder fra mit kamera. Overførte dem til usb-stikket, og ville flytte dem til min laptop, hvor jeg har Win10 i dualboot med Linux Mint.
Windows siger, at stikket er tomt, så jeg genstartede, og bootede på Linus. Her var der ingen problemer.
Ændrer Linux på filerne, så de kun kan læses i Linux og ikke i Win? For så er det jo omsonst, at jeg har flyttet filer fra drev C til D.

(Ejvindh) #3

Det eneste jeg kan komme i tanker om er, at du måske er kommet til at formatere i et format, som Windows ikke kender. Linux ændrer normalt ikke i filerne.

(knitter) #4

Hej Ejvindh. Du har nok delvis ret. Stikket var oprindeligt på 16 GB.
Så har jeg haft en bootbar Linux på den, og den fandt jeg ud af, at jeg måtte slette, hvis jeg ville bruge den til andet.
Det hjalp ikke at formatere den i diskhåndtering, for Win. så den ikke.
Så hentede jeg Killdisk, og wipede stikket, idet jeg gik ud fra, at det ville fjerne det hele. Formaterede den så igen i diskhåndtering,
Nu ses stikket i Win10 som 14,60 GB Fat 32
I Linux ses 15,7 GB, og filsystemet er msdos for de filer, jeg har lagt på den.
Hvordan får jeg fjernet den sidste rest af Linux fra drevet?

(Ejvindh) #5

Jeg ved ikke helt, hvad der er situationen, for det kommer lidt an på, hvad du mener med at Linux kan se, og Windows ikke kan.

En mulighed kan være, at du kigger med formateringsprogrammet (gparted). Den kan jo se hele den fysiske enhed, og der kan måske være en partition derinde, som er usynlig i Windows. Hvis det er tilfældet gælder det jo om at slette den.

Hvis derimod der kun er den ene partition på hele pennen, og denne er formateret i fat32, så er der ikke mere linux tilbage på pennen. Hvis der alligevel er en forskel, så tror jeg mere det handler om, hvordan de to systemer faktisk beregner det. Der er jo noget med en strid om, hvad en GB faktisk vil sige (GB vs. GiB). Dem, der sælger hukommelse foretrækker jo at gange med 1000, når man regner i kilo, mega, giga, osv. Hvorimod man oprindelig gangede med 1024, fordi det passer bedre med den faktiske måde at indrette hukommelsen på:

(knitter) #6

Undskyld det sene svar. Jeg bliver nødt til at indrømme, at jeg er et fjols.
Win er som standard sat til ikke at vise skjulte filer og mapper, modsat Linux.
Jeg kopierede nogle filer til den mappe, som var i Linux. Det er en skjult mappe, derfor kunne win ikke se den.
Hvor er det dog besværligt at skulle undvære den PC jeg er vant til, og med alle mine programmer og min egen opsætning. Jeg har bestilt et bundkort med samme sokkel som den gamle, og så blev jeg nødt til at bestille fire blokke DDR4 ram også.

(Ejvindh) #7

Meget kan man sige om dig, knitter, men betegnelsen “fjols” var nok ikke det første, jeg ville komme på :face_with_raised_eyebrow: – men godt du fandt ud af det :slight_smile:

(system) #8

Dette emne blev automatisk lukket 30 dage efter det seneste svar. Nye svar er ikke længere tilladt.