Hvilken Linux distro?

For et par år siden købte jeg en ny laptop og blev tvunget til at bruge Win10. Selv om jeg har lagt en Win7 shell på, så er jeg slet ikke tilfreds med det, så jeg vil gerne dual-boote med Linux. Jeg har brugt LinuxMint på min gamle Vista-laptop.
Er Mint stadig den bedste løsning, eller findes der noget bedre?
Det seneste nummer, WinUpdate lavede, var at fjerne Tor browseren og XAMPP fra min laptop og hvad ellers der er fjernet finder jeg nok ud af hen ad vejen. Det er ikke så ofte jeg bruger laptoppen, og da jeg byggede den seneste desktop, var jeg så heldig at nå at få Win7. Når den er slut, så regner jeg med at gå over til Linux som mit primære OS, og så køre Win offline for at kunne bruge nogle af de dyre programmer, som jeg bruger rigtig meget…

Linux Mint er stadig den bedste løsning.
Her et link til How to Dual Boot Windows 10 and Linux Mint:
https://www.youtube.com/watch?v=vxepmtjmilQ

Mvh. Kenneth

Hej Kenneth
Tak for dit svar, og undskyld forsinkelsen. der dukkede lige noget andet op, som jeg måtte tage mig af.
Jeg hentede Linux Mint og lagde den ind på en usb stick og forsøgte at boote på den. Det gik ikke. Jeg tænkte, at det kunne være fordi sticket var for gammelt (første generation), så jeg købte et nyt usb3. Men den kunne jeg heller ikke boote med. Den ser sådan ud i stifinder.
linux
Hvorfor er eksterne drev altid vist to gange i stifinder?
Gad vide, hvorfor det skal være så kompliceret at installere Linux. Jeg forsøgte også at installere den på et virtuelt drev med lige så lidt held.
Det kan jo ikke betale sig at brænde den til DVD, da der ikke er et DVD-drev på den bærbare.

Hej :slightly_smiling_face:

Her er en installation guide som måske kan lede dig videre - vælg sprogprofil efter ønske

https://linuxmint.com/documentation.php

Tak, vaf, det hjalp. Det var nok det med at gøre USB sticket bootable.
Nu opstår det næste problem så. Jeg valgte “noget andet” under partitionering, og når jeg vil gå videre får jeg denne besked:
“Der er ikke defineret noget filsystem
Ret dette fra partitioneringsmenuen.”
Jeg kan desværre ikke tage screenshot af skærmbilledet, men jeg har skrevet det af, så godt jeg kunne:

“sdb1 (fat32) 272.6 MB, brugt 33 MB Windows Boot Manager(gul)
sdb2 (unknown) 16,8 MB (rød)
sdb3 (ntfs) 398,9 GB, brugt 61973 MB (blå)
sdb4 (ntfs) 939,5 MB, brugt 445MB (gul)
sdb5 (ntfs) 600,1 GB, 4048 MB (rød)”

Så, hvad gør jeg nu?

Jeg har ikke rigtig noget bud - her må en Linux-kender træde til . .

Jeg tænker, at du nu forsøger at installere Linux på din ny laptop i dual-boot? Fordi du valgte “noget andet” undersøger Linux, hvilken hardware du har - og i dit tilfælde identificerer Linux 5 partitioner på en SATA-harddrive, hvoraf den ene er “optaget” af Windows Boot Manager. Partions-størrelse og fil-format kan du så også læse.

Fik du ikke muligheden for at installere Linux ved siden af det eksisterende styresystem (Windows)? Normalt vil Mint se, at du har installeret Windows på computeren, og derfor vil programmet spørge om Mint skal installeres ved siden af (dual-boot).

Jo, det fik jeg også mulighed for, så det har jeg gjort nu. (Af en eller anden grund var jeg nervøs for, at det skulle gå galt)
Det gik fint, og jeg installerede Google Earth og ksudoku. Google earth kan jeg finde igen, men ikke sudoku. Hvorfor ikke? Den har jeg installeret på den gamle laptop, og har haft stor fornøjelse af.

Kan du ikke finde Ksuduko ved at søge via “Start-menuen”? Og har programmet ikke lagt sig i Spil i Start-menuen.

Jeg kan anbefale at installere Synapse - genialt program, der hurtigt kan afløse dobbeltklik og start-menu:

Jeg har søgt efter den uden resultat, og jeg troede også, at jeg kunne finde den under spil, men der er ingen mappe, der hedder spil i menuen.
Nu har jeg installeret Synapse, og så fandt jeg den med det samme. Tak for det.
Har du flere gode tips, så kom endelig med dem. :slight_smile:

Jeg har altid været tilfreds med den pakke, der følger med Mint. Hvis du har installeret Cinnamon, så er der nogle gode tips her:

Jeg bliver også lige nødt til at dele denne nye liste - Dedoimedo er min favorit Linux anmelder:

https://www.dedoimedo.com/computers/linux-best-software-2018.html

Dette emne blev automatisk lukket 30 dage efter det seneste svar. Nye svar er ikke længere tilladt.