Kan mappen reddes?

(knitter) #1

Nu er min PC så småt ved at være oppe at køre igen, men jeg har nogle :question: .
Jeg havde jo brugt Linux Mint til at flytte det meste af indholdet fra mit gamle C-drev og til min data-disk. Der var bare den hage ved det, at jeg ikke havde taget højde for, at tastatur-layoutet var amerikansk, så mappen kom til at se sådan ud: fra<gl<drev.
Nu er mit :question: - kan den reddes? Jeg har forsøgt at omdøbe mappen, men den gik ikke. Er der noget som helst at gøre?

(f-arn) #2

Har du prøvet fra en kommandopromt som admin med wildcards :question:

(knitter) #3

Jeg har nu prøvet det efter anvisningerne.
Resultatet:
Screen%20Shot

(knitter) #4

Måske er der flere ting galt med PC. Jeg får bl.a. denne melding lige efter opstart: “Mindst én skærmadapter på systemet er blevet deaktiveret, fordi dens driver ikke er kompatibel med driveren til VGA-adapteren.”

Når jeg forsøger at installere Adobe Photoshop fra en CD, så kommer jeg til efter registrering, og så siger den, at det ser ud som om windows venter på en genstart, men efter genstart er det samme melding.

(f-arn) #5

Det var nu mere ment som inspiration :wink:

Har du prøvet med wildcards… :question: Ren "f:\*gl*" "gammelt_drev" eller lignende :question:

Pas på med bare at kopiere ovenstående, da der ligger “styre tegn” for at få det hele vist :wink:

Du kan også prøve med move

https://www.windows-commandline.com/move-files-directories/

(knitter) #6

Der er desværre nok ikke noget at gøre. Det er disse tegn"<", som ikke accepteres i mappe- og filnavne. Det hjælper heller ikke at erstatte dem med wildcards. Kun fejlmeldingen bliver kortere: forkert syntaks.

Og min backup du’r heller ikke. Den er lavet ved hjælp af et dyrt program - Acronis, og da min disk var dynamisk (GPT-partitioneret) så kan jeg ikke læse, hvad der ligger på bacup-en. Det er krypteret. Det gav iøvrigt også problemer med at installere Windows igen. Jeg måtte bruge killdisk først.

Men tak, fordi du forsøger at hjælpe. :slight_smile:

(f-arn) #7

Har du prøvet med ? som wildcard :question: Husk et ? er et wildcard :slight_smile:

Kan du se mappens indhold, evt. med brug af wildcards :question:

(knitter) #8

Ja, jeg har også prøvet med :question: og jeg kan ikke se mappens indhold.Hvis jeg kunne åbne mappe, så ville der være håb, men det kan jeg ikke.

(f-arn) #9

Har du prøvet med en dir kommando med forskellige wildcards :question:

(knitter) #10

Det har jeg nu. Jeg får dette svar til dem alle:
“Den angivne fil blev ikke fundet.”

Jeg gætter på, at der slet ikke blev gemt noget i den mape. :frowning: fordi mappenavnet ikke er gyldigt.

(Ejvindh) #11

Jeg tror ikke du behøver give fortabt på den mappe. Uden at vide det helt sikkert, så tror jeg din udfordring er, at backuppen er lavet fra Linux, og derfor kan der være en udfordring med, hvilke codepages filnavnene er gemt i.

Det er ikke noget, jeg har supermeget erfaring i, men jeg tænker du som det første skal prøve om du fra et Linux kan læse mappen? Hvis ja, kan du så finde ud af, hvilke tegn, der oversættes til de mærkelige? Og hvis ja, kan du så ikke omdøbe inde fra linux, så de bliver tilgængelige i Windows?

(knitter) #12

Jeg har et problem med Linux Mint. Den boot DVD jeg har, virkede på andre PC’er, men på denne starter den op, fortæller, at den vil starte, tæller ned, så står der en cuursor og blinker i øverste venstre hjørne, og der sker ikke mere.
Jeg har lige hentet en ny .iso fil, og brændt den, men det samme sker. Jeg har prøvet dem i begge mine DVDdrev, men det er det samme.
Der må være en indstilling i BIOS, der er forkert, men hvad+ Jeg kunne jo fint boote med Windows-CD-en.

(knitter) #13

Jeg fandt noget her, som jeg tror omhandler mit problem, men jeg må indrømme, at det forstår jeg ikke ret meget af. :frowning:
https://community.linuxmint.com/tutorial/view/842
De nye dele i min PC, hentet fra fakturaen:

Intel Core i7-6850K Broadwell-E CPU - 3.6 GHz
ASUS GeForce GTX 1050 Ti ROG STRIX OC - 4GB GDDR5
Corsair Dominator P DDR4-2666 QC - 32GB
ASUS X99-WS/IPMI Bundkort - Intel X99 Express

(Ejvindh) #14

Jeg tænker ikke grub er relevant sålænge du bare vil køre det fra en live-usb. Snarere tror jeg det handler om, at du ikke har fået gjort den bootable:

(knitter) #15

Jeg kører Linux fra en live-DVD, og den har jeg kunnet bruge før. Det kan jeg også nu, jeg skulle “bare” skifte det nye grafikkort ud med det gamle, så virkede det.
Nu kunne jeg se indholdet af mappen og jeg kunne omdøbe den. :grin:

Inden jeg skifter grafikkort igen, så ville jeg lige se, om jeg kunne redde noget af indholdet af en vens HDD, som var fjernet fra en defekt PC.
Det gik til gengæld ikke. Jeg fik følgende fejlmelding:

“Failed to mount ‘/dev/sda2’: Operation not permitted.
The NTFS partition is in an unsafe state. Please resume and shutdown Windows fully (no hibernation or fast restarting), or mount the volume read-only with the ‘ro’ mount option.”.

(Ejvindh) #16

Godt at du fik reddet din mappe. Selvom jeg har lidt svært ved at forstå, at udskiftning af grafikkortet skulle hjælpe på bootprocessen :thinking: – men måske er det noget med, at dit bootmedie er så gammelt, at det ikke har drivere til det nyere grafikkort…:dizzy_face:

Angående det andet, så tror jeg du er ude i en lidt større udfordring. Det lyder for mig umiddelbart som om at din vens system er brudt så brat ned, at den seneste kørsel ikke er blevet kørt gennem en regulær shutdown. Så “låses” ntfs-systemet nemlig til den pågældende session, og vil normalt kun kunne læses/skrives igen fra samme.

Om der findes tricks til at låse den op ved jeg ikke. Men umiddelbart er jeg nok temmelig skeptisk.

(knitter) #17

Min løsning var inspireret af teksten i det link, jeg gav i et tidligere indlæg. Det, der drejer sig om sort skærm med blinkende cursor. Mine tanker fortsætter med at arbejde, selv når jeg sover. :slight_smile:
Og Linux mint er v.8.2, 64bit Det er nyeste version

(knitter) #18

Lige en afsluttende bemærkning om min vens HDD.
Jeg havde sat HDD i min egen PC (det var nemt, da der ikke skal bruges værktøj)og da det ikke lykkedes at læse den med Mint, så lod jeg den bare sidde, da jeg senere startede windows op. Det tog meeeeget lang tid, fordi windows skulle tjekke noget før den kunne starte.
Det viste sig at være in vens HDD, og da Win startede, så kunne jeg læse drevet, som jeg kan med mine andre HDD.
Altså succes med løsningen på (næsten) alle mine problemer.
Mange tak til jer begge for hjælp og inspiration.

(Ejvindh) #19

Faktisk giver det ganske god mening, at du kunne få fat i filerne, når du fik startet op fra den syge disk. For så er det jo netop det styresystem, som har låst HD, som bliver sat i gang. Og det system har naturligvis også nøglerne til at låse op igen :slight_smile:

Men jeg var faktisk ikke klar over, at Windows også efterhånden var blevet så tolerant, at det kan starte op i nye hardware miljøer. Det var nok ikke gået i de gamle XP-dage :wink:

(knitter) #20

Den nye disk var sat i som et almindeligt drev, og havde betegnelsen Drev I.
Det var Win7 på C-drevet, der undersøgte og rettede fejl på I-drevet.