Ledig plads på Harddisken varierer voldsomt

Hej

For nogle dage siden meddelte min Computer mig, at det begyndte at knibe med pladsen.

Jeg tjekkede og der var cirka 20 GB Ledig. Jeg ryddede lidt op, flyttede nogle filer, slettede lidt programmer jeg alligevel ikke brugte, kørte rens med Ccleaner samt Disk oprydning, og endte med at have et par og tredive GB ledigt.

Min Computer er bygget op så jeg har en 256 GB SSD som udelukkende bruges til programmer, eller det var i hvert fald tanken. Samt en 1TB snurrerundt Disk som lager.

Men næste aften fik jeg så en meddelelse om at nu var Harddisken fuld. Dagen efter gik jeg ud og købte en 500 GB SSD til erstatning og får klonet den gamle SSD over.

Den lægger selvfølgelig al den ekstra plads i en selvstændig Partition (Det problem må jeg løse senere).

Nu kommer det mærkelige. Da jeg starter maskinen op efter kloningen, er der nu 126 GB ud af 237 GB ledig plads.

Jeg undres og kontakter en kollega med lidt mere forstand end jeg. Og han anbefaler mig for en sikkerheds skyld lige at lave en Skanning. ESET bliver sat i gang, men finder intet. Jeg sender en mail, og lukker ned.

I går starter jeg den så op igen, for at skrive endnu en mail, men skal da lige se om der stadig er 126 GB ledigt. Det er der ikke. Nu er der ”kun” 70 GB ledigt.

Jeg skriver min mail og sender den. Og kigger så lige en gang til. Nu er der 89 GB Ledigt.

I dag er der så 85 GB Ledigt. Så jeg går her ind finder Vejledning til rensning af Windows og følger den til og med punkt 8. Men det eneste den finder er et gammelt Benchmarking program jeg brugte lige da jeg havde bygget Computeren. Jeg smider det i Karantæne, og sletter det. Genstarter og Scanner igen. Intet, så jeg rydder op, kører Ccleaner. Og genstarter igen. Ccleaner igen. Stadig 85 GB Ledigt.

40 GB Ledig plads forsvundet efter at have sendt 2 små mails.

Nogen der har et bud på hvad der foregår?

Okay. Så er jeg blevet lidt klogere.

Note til mig selv: Altid læse hvilke filer det er Ccleaner “fjerner” når du har problemer.

Det viser sig, at det der fylder er disse 3 filer:
C:\Windows\TEMP\Nuance\OmniPageCSDK16\001408\temp11111112.ct2 på ca.16,5 GB
C:\Windows\TEMP\Nuance\OmniPageCSDK16\002828\temp11111111.ct2 på ca.15,4 GB
C:\Windows\TEMP\Nuance\OmniPageCSDK16\008932\temp11111118.ct2 på ca.15,7 GB
plus en hel masse flere filer i samme skuffe, .ttf filer og .pfb filer hvor af de største er på knapt 400KB

Jeg har fundet disse 2 Nuance programmer på min Computer:
Nuance PaperPort 12 & Nuance PDF Viewer Plus

Lidt surfen rundt på nettet, siger at der er tale om noget snavs. Men samtidig er det også programmer man desideret kan købe.
Nuance PDF Viewer Plus kan jeg ikke rigtigt se hvad jeg skal med. Som alle andre bruger jeg Adobe Reader.
Nuance PaperPort 12 skulle angiveligt være noget med skanning af dokumenter. Og her er jeg lidt mere på glatis med hvad det er jeg bruger.
Alm. dokumenter ryger bare i skanneren på min Brother DCP-9015CDW.
Min Dias skanner Plustek Optikfilm 7500i bruger mig bekendt SilverFast fra LaserSoft.

Hvad gør jeg nu?

Måske skulle jeg lige tilføje, at jeg ikke har skannet noget i evigheder.

Du har vel installeret Nuance som en bundle til et andet program, hvor du glemte at fjerne flueben? Det synes jeg tit sker. Det er ikke intentionen, at det skal installeres, men bliver det alligevel, fordi man bliver uopmærksom. Det er også sket for mig.

Hovedsagen er, at det kun sker med såkaldte “freewareprogrammer,” programmer, som er gratis at downloade, men ikke gratis at bruge, uden at der følger lidt snavs/adware med.

Måden du kan undgå det, er at søge efter og hente open source programmer. De er både gratis i pris, og gratis i brug, i og med, at der ikke følger snavs og adware med. Skal du bruge et gratis program, søg altid på Google efter open source, eksempel: “open source videoeditor,” “open source pdf viewer,” osv. Softwaren må meget gerne være licenseret under General Public License, “den frie GNU licens,” som også hedder GPL version. 1, 2, eller 3. Mit licensen, eller BSD licensen. Den slags software indeholder IKKE adware. Blot som en huskeregel.

I så fald, er de kommet ind sammen med Filezilla, da jeg ellers ikke har installeret noget siden jeg købte ny printer, for små 2 år siden.

Jeg sletter skidtet og ser hvad der sker.

Tak for svar.

Filezilla tror jeg næppe, med mindre den kom bundlet fra en tvivlsom downloadside, som Cnet, eller lignende. Filezilla er open source. Open source software har ikke nogle flueben, der skal fjernes under installationer. Det er kun freeware.

Du kan sagtens få adware ind ved, at klikke på annoncer. Det kan meget nemt ske i forhold til falske downloadknapper mm.

Jeg er lige kommet i tanke om endnu en mulighed.

Jeg har fornylig købt et Garmin ur og i den forbindelse installeret Garmin Express.

Men der er kommet styr på den ledige plads. Den har ligget stabilt på 122 GB siden jeg afinstallerede de 2 Nuance programmer.

Til gengæld har jeg opdaget et nyt problem, som bekymrer mig mere end den ledige plads.
Hver gang jeg sender en (1) mail, står der i bjælken nederst i Outlook. Først står der “Sender 1 af 1” men efter kort tid skifter den til “Sender 2 af 2”. Men den hører nok til i en ny tråd?

Dette emne blev automatisk lukket 30 dage efter det seneste svar. Nye svar er ikke længere tilladt.