Linux kan erstatte XP

Jeg fik en del svar vedr. Linux Mint, da jeg havde oprettet emnet om XP, der udløber i april 2014:

Disse svar har jeg nu flyttet her til denne tråd. Og den må selvfølgelig gerne fortsættes.

Til Hans:
Dejligt at høre, at du har fået en velfungerende, moderne pc ud af din “gamle”. Og oven i købet fået et gratis styresystem til den.

Til FBJ:
Jeg har ledt efter en overskuelig download-side, hvor jeg både kunne få lidt information og hente Linux Mint i dansksproget udgave. Foreløbig uden held.
Har du et eller flere gode links?

Jeg har lige hurtigt spolet denne video igennem, og det ser ud til at det hele ender med at være dansk, men prøv selv at kigge efter for at være sikker :slight_smile:

[quote author=“hans” date=“1389517777”]Jeg har lige hurtigt spolet denne video igennem, og det ser ud til at det hele ender med at være dansk, men prøv selv at kigge efter for at være sikker :slight_smile:

http://www.youtube.com/watch?v=J-XTZYL_2UM[/quote]Du har helt ret, Hans. Tak for linket.
Jeg havde regnet med at skulle downloade en dansk udgave, men dansk skal blot vælges under installationen.
Det skal prøves!

Jeg har et par netbooks med en og to GB hukommelse. De skal have et andet styresystem end det XP, der har været i brug ganske længe.

Til Sander: Mint fra .com hjemmesiden “taler dansk”, hvis du vælger dansk som sprog under installationen. Jeg kan i øvrigt anbefale, at man installerer fra en live CD, så man kan prøve systemet inden installation. Download oversigt:

http://www.linuxmint.com/oldreleases.php

Hvis du efter at have klikket på ovenstående link, klikker på et af numrene (versionsnummer) kommer du til de forskellige “desktop environments” (Cinamon, KDE, Mate, Xfce osv…).

Jeg kender ikke til danke Mint-specifikke hjemmesider, men der tales naturligvis om Mint i diverse danske linux fora.

EDIT: Så først nu, at du havde fået svaret du ledte efter :slight_smile:

Jeg har ikke selv problematikken inde på livet, men vil gerne tilslutte mig FBJ. Mint er den distribution, der minder mest om Windows. Jeg synes selv det har været bøvlet at vælge hvilken “desktop” man skal vælge, men det er også det mest bøvlede ved den linux-distribution. Jeg er efterhånden nået frem til at anbefale xfce-versionen, hvis maskinen ikke har alt for mange kræfter, og ellers cinnamon.

Eneste hage ved Mint (efter min smag) er, at den er tudegrim. Men det er jo smag og behag :slight_smile:

Angående support så kan man ofte søge i ubuntu fora, hvis man ikke kan få mint specifikke svar. Mint bygger i høj grad på Ubuntu.

Eneste hage ved Mint (efter min smag) er, at den er tudegrim. Men det er jo smag og behag

Den seneste version af Mint, Mint 16 er helt fantastisk flot (efter min mening) i Cinnamon udgaven og desuden helt fantastisk hurtig og stabil med mange nye funktioner.

Jeg vil gerne “reklamere” lidt for mine vejledninger på min blog “Nemme Computervejledninger.” Der fortæller jeg lidt om det mulige skift fra XP til Linux, her mest Linux Mint.

Her

P[ min windows 8 64 bit maskine har jeg nu downloaded mint 16 og mint 13 distroerne, brugt YUMI usb multiboot programmet til at lave mig en 16 GB usb stick, lagt nogle af distroerne p[ sticken.

Derp[ har jeg bootet maskinen, ladet al automatikken f[ lov til at virke.
Efter desktoppen, som faktisk er ganske flot, var kommet frem, gik jeg ned under menuen netv;rk og fik uden spor problemer koblet mig p[ det tr[dl’se netv;rk.

Men, som I nok kan se, er der lidt problemer med at skrive de danske specialtegn.
Hvordan ordner jeg det_ …sp’rgsm[lstegn…

[quote author=“Sander TeamSpywarefri” date=“1389622863”]P[ min windows 8 64 bit maskine har jeg nu downloaded mint 16 og mint 13 distroerne, brugt YUMI usb multiboot programmet til at lave mig en 16 GB usb stick, lagt nogle af distroerne p[ sticken.

Derp[ har jeg bootet maskinen, ladet al automatikken f[ lov til at virke.
Efter desktoppen, som faktisk er ganske flot, var kommet frem, gik jeg ned under menuen netv;rk og fik uden spor problemer koblet mig p[ det tr[dl’se netv;rk.

Men, som I nok kan se, er der lidt problemer med at skrive de danske specialtegn.
Hvordan ordner jeg det_ …sp’rgsm[lstegn…[/quote]

Hej Sander.

Valgte du Dansk keyboard layout under installationen af Mint?

Det kan meget vel være årsagen, hvis du ikke gjorde. :slight_smile:

Så må der være gået noget galt under opstarten af .iso filen fra usb-drevet.
Ved opstarten blev der ikke givet muligheder for valg, alt skete automatisk. Først da jeg var fremme ved desktoppen var der muligheder for at indstille noget.
---- Så det er vist en “ommer”
Jeg prøver igen. :slight_smile:

Ja, det er i live-desktop installationen hvor du kan vælge sprog i hvis ikke første, så andet trin. :slight_smile: Og derefter senere layout-sprog til keyboard.

Fint, så vil jeg alligevel ikke starte processen helt forfra med at formatere min usb stick. :slight_smile:
I stedet vil jeg så prøve at starte live-desktop installationen igen, vælge sprog og derpå layout-sprog til keyboard.

Jeg sidder og tænker, at det er lidt ærgerligt, at denne tråd har udviklet sig til en Linux Mint tråd. Det indledende interessante spørgsmål er ligesom gået i glemmebogen :slight_smile:

Skulle vi flytte Linux indlæggene til en ny tråd?

Vi kunne evt. flytte dem til “lidt om Linux” tråden. Hvad siger i?

Eller en ny tråd “Linux kan erstatte XP”…? :slight_smile:

[quote author=“FBJ Emeritus” date=“1389640153”]Eller en ny tråd “Linux kan erstatte XP”…? :)[/quote]Det er en god ide. Den tråd laver jeg nu.

Når du har fået det til at virke på dansk, så er det tid til at overveje, hvad der mangler i forhold til WinXP. I disse håndbold tider er TV2 Play vigtig for mig - når fruen vil se noget andet… TV2 Play bruger Silverlight - denne erstattes nemt med Pipelight på Linux:

http://www.ubuntugeek.com/pipelight-using-silverlight-in-linux-browsers.html

Lidt ærgerligt, at installationen foregår via de 4 kommandoer i Terminalen, da det straks leder tankerne hen på Linux nørderi, men jeg har ikke fundet en bedre måde.

Netflix skulle så også være til rådighed, men her har jeg valgt Netflix desktop:

[quote author=“Sander TeamSpywarefri” date=“1389637001”]---- Så det er vist en “ommer”
Jeg prøver igen. :)[/quote]
Du behøver ikke installere helt forfra. Alt efter hvilken desktop du har valgt, så kan du klikke på Menu-Indstillinger og så gå ind i “Sprogunderstøttelse”. Her burde du kunne installere dansk, hvis den ikke er der allerede.

Herefter kan du gå ind i Menu-Indstillinger og vælge “Region og sprog” og vælge dansk tastatur, hvis det ikke allerede er valgt.

[quote author=“Ejvindh” date=“1389687310”]
Du behøver ikke installere helt forfra. Alt efter hvilken desktop du har valgt, så kan du klikke på Menu-Indstillinger og så gå ind i “Sprogunderstøttelse”. Her burde du kunne installere dansk, hvis den ikke er der allerede.

Herefter kan du gå ind i Menu-Indstillinger og vælge “Region og sprog” og vælge dansk tastatur, hvis det ikke allerede er valgt.[/quote]Jeg starter med at boote fra min YUMI-usb-stick, vælger den distro, jeg vil afprøve, lader installationen køre automatisk. Når jeg når til desktoppen, kan jeg fint lave sprogindstillingerne, og det fungerer faktisk fint nu.

Da jeg oprettede distro-erne på YUMI-sticken, kunne jeg vælge at lave plads til ekstra skrive-område, som distroen kan benytte. Det burde jeg nok have gjort? For så kunne jeg måske have gemt sprogindstillingerne, så de bliver valgt som standard for næste opstart af distroen fra usb-drevet?

Det vil jeg have afprøvet, hvis I ikke har erfaringer med, om sprogændringerne kan gemmes på en anden måde på usb-sticken?

Det ville være rart, hvis dansk var standard ved automatisk opstart af usb-sticken.

Når vi kommer nærmere på april 2014, vil jeg nok have harddisken ryddet og installeret Linux permanent på XP-maskinen.

Jeg synes godt om Linux Mint, men skal lige have lidt tid til at “finde rundt i systemet”.

Ok, så du kører den som en live-udgave. Ja, så kan man kun gemme ændringer, hvis man har reserveret plads til det, da man lavede usb-pennen. Og jeg er endda faktisk i tvivl om, om denne option findes til Mint. I hvert fald forsøgte jeg her i julen at lave en live-usb-pen med Mint gennem UNetbootin, og den kunne ikke. Men, måske er YUMI bedre til det.

BTW, for nogle år siden kørte jeg et projekt med at have hele min linux-installation liggende på en usb-pen, for så kunne jeg jo køre hele mit styresystem på forskellige computere. Det kan godt lade sig gøre, men jeg gik fra det, fordi det sled mine usb-penne op. De kan simpelthen ikke (i det lange løb) holde til så mange læsninger/skrivninger. Så: Selvom man kan gøre sin live-usb-pen skrivbar, så bør det kun betragtes som en midlertidig løsning (bare en bemærkning til folk, der læser med; det lyder ikke til at Sander tænker det som en permanent løsning :slight_smile: )