Lommelygte App stjæler data

(Hepta) #1

(Ejvindh) #2

Hmmm. Ups :red: – jeg havde sørme én af disse på min telefon. Tak for heads-up :thumbsup:

I virkeligheden er det uhyre simpelt at lave sådan en lommelygte-app – og jeg synes egentlig dårligt jeg kan undvære den…

Jeg tror jeg, foranlediget af denne tråd, vil gå i gang med at lave min egen – garanteret spywarefri! :slight_smile:

(OracleJMT) #3

Har Android ikke et slags “kontrolcenter”, man kan swipe frem, hvorfra man kan tænde for lommelygten, som i iOS?

Hvis det er tilfældet, behøver man vel ikke en seperat app, eller er det bare mig, der er helt ved siden af?

(Ejvindh) #4

@OracleJMT: Ikke så vidt jeg ved. Og selv hvis den havde, så er det for mig også en pointe, at den skal ligge rimelig meget lige-for – altså ude på foreste skærm. Ellers går fidusen hurtigt lidt af det :slight_smile:

En garanteret spywarefri lommelygte app kan hentes her:
https://github.com/ejvindh/Androrch/releases/

Jeg skal ikke foregive at der er mange gram original kode i det. Meget er hentet herfra:

Da jeg ikke har lagt den ud på Google-play*, forudsætter installation, at man slår “Ukendte kilder” til inde i Indstillinger-Sikkerhed. Der skal altså være flueben, således at man accepterer at installere apps fra ukendte kilder.

For mindre kyndige gælder naturligvis at dette bør man kun gøre i forbindelse med at man installerer apps fra kilder, men stoler fuldstændigt på. Og hvis du i undtagelsestilfælde sætter fluebenet, så husk at fjerne det straks du er færdig med at installere den ønskede app :slight_smile:

* (den kommer ikke på Google Play, da jeg principielt er modstander af at skulle betale Google for at skulle hjælpe med at forbedre deres styresystem)

(OracleJMT) #5

Ejvindh > Wow. Du koder! Hvor sejt, det vidste jeg ikke. Jeg havde en vag følelse af, at du kunne lidt Python, fordi du har nævnt det, men. Ikke sådan på den måde dér. :slight_smile: Hvilket sprog er den kodet i? Java, C, Python?

(OracleJMT) #6

Lommenlygten i kontrolcenteret i iOS.

(Ejvindh) #7

[quote author=“OracleJMT” date=“1412361183”]Hvilket sprog er den kodet i? Java, C, Python?[/quote]Android apps er kodet i Darwin, det er stort set identisk med Java. Og som sagt har jeg stort set kun brugt andres kode til denne app :slight_smile:

(pixxel) #8

Samsung har lommelygte ( hjælpe lys ) i deres Widgets.

(OracleJMT) #9

Thumbs up for den indsats, Eyvindh :thumbsup: :slight_smile:

Det tror jeg ærlig talt rigtig mange vil kunne få nytte af. - Forudsat, at de er opmærksomme på appen og at de ved, den er fri for malware.

Jeg synes personligt, at en native, indbygget lommelygte funktion i Android, er at foretrække. Underligt, at det ikke er standard i Googles stock Android og dermed på alt hardware, der kører Android.

(Ejvindh) #10

Pixxels indlæg får mig til at tro, at det netop måske også faktisk er indbygget i Android nu. Jeg har bare selv en ret gammel telefon efterhånden, og der findes det ikke. Selvom det er en Samsung :slight_smile:

(OracleJMT) #11

Næh, jeg synes faktisk det er en skam, at Google ikke har aftalt med alle telefonproducenter med Android, at de allesammen skal have den samme Android version.

Men sådan er der jo så meget. :slight_smile:

(Ejvindh) #12

@OracleJMT: Jeg er meget uenig i, hvad du skriver, men jeg synes ikke vi skal gøre dette til en Android/iOS tråd. Den handler om et helt konkret spyware-relateret problem, og lad os nu holde os til det.

(OracleJMT) #13

Forstået. :slight_smile:

Men i mine øjne er det en god ting, at den er indbygget i Android, da det minimerer risikoen for malwareinfektioner.

(Pablo) #14

Lommelygten er ikke indbygget i Android som udgangspunkt, det er Samsung, der har lagt den ind, men det er jo også lige meget. Hovedsagen er, at den er der.

Jeg kan forestille mig, at de andre mobilproducenter har gjort noget lignende. Alt andet ville i hvert fald være mærkeligt, da en lommelygte er et temmelig væsentligt behov at få dækket (ikke ironisk ment).

For mit eget vedkommende blev jeg først opmærksom på Samsungs lommelygte i Note 3. I Note 1 var den ikke - medmindre jeg overså den - og Note 2 sprang jeg over, men i min Note 3 har jeg brugt den fra atarten. Fordelen ved at den ligger som Widget, er, at den meget nemt kan flyttes over, præcis hvor man vil have den.

Det er en meget enkel og fin lille lommelygte. Ligesom den, du har lavet, i øvrigt. Den har jeg også installeret, så nu kan jeg skifte lidt imellem dem. :slight_smile:

(OracleJMT) #15

Lommelygten er ikke indbygget i Android som udgangspunkt, det er Samsung, der har lagt den ind,

Hvilket jo fra et sikkerhedmæssigt standpunkt så på andre enheder på Google Play bliver en jungle, at skille skidt og kanel. Men jeg håber da virkelig, at Ejvindh’s app kan hjælpe lidt på problemet. :slight_smile:

(Pablo) #16

OracleJMT, der er ikke noget problem med Samsungs lommelygte-app, og derfor er der heller ikke noget problem, som Ejvindh’s app skal “hjælpe lidt på”. Men det fremgår da også af mit forrige indlæg. Medmindre selvfølgelig, at du snakker om noget helt andet - det kan jeg ikke lige gennemskue. :slight_smile:

(Ejvindh) #17

@Pablo: Dejligt at høre at du kan lide den.

I denne tråd:

…nævnes i kommentarerne i øvrigt et par andre alternative (fx teslaled) som er troværdige. Og der er også nogle råd til, hvordan man generelt navigerer udenom de lumske.

(OracleJMT) #18
Lommelygten er ikke indbygget i Android som udgangspunkt, det er Samsung, der har lagt den ind,

Præinstalleret på Samsung devices uden, at figurere på Google Play, eller både på Google Play og på Samsung telefoner?

Min pointe er, at hvis det går udenom Google Play, kan Ejvindh’s app, løse et problem på ikke-Samsung-enheder med Android, da de andre både kan være malware, eller ikke malware.

Forstår du nu? :slight_smile:

(Pablo) #19

[quote author=“OracleJMT” date=“1412446702”]

Præinstalleret på Samsung devices uden, at figurere på Google Play, eller både på Google Play og på Samsung telefoner?

Min pointe er, at hvis det går udenom Google Play, kan Ejvindh’s app, løse et problem på ikke-Samsung-enheder med Android, da de andre både kan være malware, eller ikke malware.

Forstår du nu? :-)[/quote]

Ja, så er jeg med. :slight_smile:

Det skulle undre mig, hvis de andre mobilproducenter ikke også har lagt en lommelygte ind, men derfor kan man jo sagtens bruge Ejvindh’s lommelygte-app alligevel. Det gør jeg selv.

Samsungs lommelygte-app ligger ikke på Google Play, men det gør fx Teslaled, som Ejvind nævner, og den er også både god og spywarefri. :slight_smile:

(Ejvindh) #20

Der sker vist ikke mere her, så jeg lukker med tak for gode indlæg :slight_smile: