Millioner af downloads fra Google Play smittet med malware

Efter fredagens opdagelse af malware har Google mandag fjernet de 32 apps, der indeholdt malware og lukket de “accounts”, som tilbød de inficerede apps.

Men på trods af Googles intense scanninger er det alligevel lykkedes at lægge 3 nye malware ind i Google Play:
“ru.yoya.anekdot”," com.hellow.world" og “zh.studio”.

Hvordan det er lykkedes at omgå Googles sikkerhedssystemer, er pt. ikke klarlagt.

Indtil problemene er blevet løst, kan Android brugerne overveje at installere sikkerhedssoftware på mobile enheder, så denne slags infektioner kan forhindres.

Ca. 9 millioner downloads er smittet

Tak til Sander for at gøre opmærksom på dette

Man skal stadig bruge sin sunde fornuft når man downloader fra Google play
og feks. kigge på hvilke tilladelser div. app’s kræver.
Og i høj grad nærlæse når ’ fimaerne’ har en privatlivs politik.
Jeg mindes et købeprogram hvor jeg skulle acceptere at jeg var underlagt amerikansk lovgivning… Det var (så vidt jeg husker et tegneprogram) og hvorfor amerikansk lovgivning lige præcis skulle gælde her undrede jeg mig lidt over og afinstallerede det.
Et andet uvæsen der er begyndt at dukke op på Play
er apps der skal downloade dele uden for Play.
Og det kan - efter min mening kun skyldes at der er lusk med i spillet.

Men hvis man bruger sin fornuft og holder øjne med div. tilladelser app’en kræver.
Og læser anmeldelserne antallet af downloads osv.
Og en side bemærkning :
Man skal være på vagt også ved opdateringer
Jeg har oplevet et par gange at :
Pludselig skulle ellers harmløs app’ have adgang til sms og telefonfunktioner.
Så jeg tror at hvis man vil gå med livrem og seler
skal man slå automatisk opdatering fra på sine app’s
og opdatere dem manuelt.
og altid checke om app’en kræver nye tilladelser

Fra Version2

Pas på med at roote eller jailbreake din telefon, for når det er gjort, kan programmer også få adgang til at køre med root-adgang. Det betyder, at programmet kan få adgang til hvad som helst på din telefon, uden du overhovedet er klar over det. Derfor er det en god idé at tjekke, om dine SuperUser-indstillinger er, som de bør være.