Ny kategorier i menulinien

Kære alle Spywarefri.dk brugere :slight_smile:

Som nogen vil have opdaget, så er der sket et par ændringer på spywarefri.dk (SWF). Der er ikke ændringer til måden vi arbejder på, men der er sket ændringer til dele af indholdet på SWF. Vi er ved at rydde op i menuerne foroven på SWF og vi har tilføjet nye menupunkter - “Forebyggelse” og “Når uheldet er ude”.

Følger man de generelle simple råd under forebyggelse, så mener vi, at det ikke kan gå helt galt for den almindelige computerbruger. Som vi skriver andetsteds - “hvad er det værste der kan ske” - og man kan argumentere for, at så længe vores personlige data er beskyttet, så er ingen problemer større end de kan løses. Skulle uheldet være ude, så mener vi ligeledes, at man er godt hjulpet på vej, ved at følge rådene der gives i kategorien “Når uheldet er ude”.

Skulle man blive inficeret med malware, så er vi som altid til rådighed i forum - så på det område er der ingen ændringer :slight_smile:

Materialet er “hjemmelavet” idet vi - udover nyt materiale, der er lavet til lejligheden - har klippet fra Malwarecheck.dk, CtrlAltDel.dk og Softwareguides.dk som alle er sider vi selv er involveret i på den ene eller anden måde. Vi har dog også en ambition om at bygge videre på de forskellige vejledninger - lave flere billedvejledninger eller bare uddybe de eksisterende kortere vejledninger. Hvis [size=4]du[/size] har en ide til andre emner, der skal beskrives, eller hvis du ønsker at tilføje noget til vejledningerne, så skriv gerne her i tråden, så vil vi tage dine ideer med i udviklingen af kategorierne.

Kategorien “Forebyggelse” er opdelt i to hovedgrupper. Den ene gruppe kalder vi “Kom i gang” indeholdende det mest nødvendige. Den anden gruppe kalder vi “Hvis du vil mere” indeholdende lidt flere vejledninger og værktøjer, men også vejledninger/værktøjer, der til tider kan være lidt sværere tilgængelige for den uøvede.

I kategorien “Kom i gang” finder du følgende overskrifter:

• Tænk dig godt om
  • Lav en recovery disk
  • Lav en back-up (windows 7 eller iDrive)
  • Hold dine programmer opdateret (Windows update og Secunia PSI)
  • Undgå snavsede sider (Windows SmartScreen filter og Norton ConnectSafe)
  • Beskyt dine kodeord (5 programmer til password management - på sigt LastPass)
  • Beskyttelsesprogrammer (Gratis og Købe)

I kategorien “Hvis du vil mere” finder du følgende overskrifter:

• Blocking (AddBlock og NoScript)
  • Sandboxing (Sandboxie, DefenseWall og Returnil)
  • Begrænset bruger og UAC (UAC, WinXP og Win7)
  • EMET
  • Hosts-fil beskyttelse (Bloker snavs og reklamer, Bloker toolbars)

Under Kategorien “Hvis uheldet er ude” kan du finde:

• Systemgendannelse
  • Reparation, Start-up Repair
  • Red dine data
  • Emergency disks (Sardu, BitDefender Rescue, Windows Defender Off-line og Emisoft)
  • Gendan fra backup (Windows 7 eller iDrive)
  • Få hjælp på Spywarefri.dk

Næste og nok den største udfordring bliver at få brugere til at følge de velmente råd :slight_smile:

Nu er FBJ så flink at skrive at “vi” har omstruktureret. Og der har da også været flere inde over, men jeg vil opfordre brugerne til at lægge mærke til, hvor mange af indlæggene, der står “Skrevet af FBJ” ud for. Samtidig med at selve strukturen og koordingeringen af arbejdet er FBJ’s værk :exclaim: :thumbsup:

Vedr. AddBlock.

Kan Simple AddBlock ikke anbefales til Explorer ?

http://simple-adblock.com/

Hej vocalis :slight_smile:

Jeg kiggede på den og fandt nogle mindre gode anmeldelser, så jeg turde ikke anbefale den (jeg har ikke selv prøvet). Nu er jeg ikke den store fan af TrustPilot, men:

http://www.trustpilot.com/review/www.simple-adblock.com

…og så fandt jeg nogle øvrige artikler, hvor der blev rapporteret problemer (eksempel). Da jeg ikke selv har prøvet den (endnu), så ville jeg ikke anbefale programmet.

Jeg hører meget gerne fra SWF brugere, der kan fortælle mere om deres erfaringer med Simple AddBlock - og dit spørgsmål er netop den slags vi har brug for (tak!).

Jeg Har XP Pro og bruger (har længe brugt)Simple Addblock på IE 8(betalingsversionen). Det virker godt/er vel på højde med med den gratis reklameblocker Addblock Plus i Firefox, som jeg også bruger.

At jeg ikke længere har den helt store brug Simple Addblock, da jeg i dag mest bruger Firefox, er så en anden sag. Men da der er tale om wt wngangsbeløb har jeg beholdt Simple Addblock.

Så herfra: :thumbsup:

Tak mo-od :slight_smile: Jeg bemærker, at producenten af Simple Addblock skriver, at man bruger samme “database” som AddBlockPlus på Firefox, så de bør jo være lige gode.

På nettet er der et par indlæg fra brugere, som føler sig generet af tilbud om at købe den version du nævner. Det kunne være rart at få det “rygte” slået ihjel… så hvis der er en bruger af gratis-versionen, der kan tale om programmet, så vil det være rart :slight_smile:

Dette “rygte” kan jeg hverken be- eller afkræfte, da jeg med det samme besluttede mig for at købe den fulde version af programmet og aldrig har fortrudt det. prisen er (efter min mening som førtidspensionist!) ikke skræmmende - og jeg er sluppet af med mange agressive og utålige reklamer.

Gratisudgaven af Simple Addblocker er trods alt en skrabet model af købeversionen, som mange måske kan ‘nøjes’ med…

Det er rigtigt at simple AddBlock popper op med et tilbud på pro. versionen,
men det sker kun når den har blokeret de 200 ads,som den kan om dagen.

Så det er ikke noget der sker hver dag.

Og jeg kan se at i selv anbefaler Simple AddBlock :slight_smile:

Sandt nok… jeg har skrevet Simple Adblock ind i artiklen med en lille advarsel om reklame popups…

Jeg har brugt Simple Adblock free versionen i flere år, uden at opleve problemmer.