Nyt software

(Spywarefri) #1

Vi har i dag skiftet vores gamle forum-software ud med et spritnyt af slagsen. Hvis du er vant til det gamle system, så kommer det nok til at kræve en del tilvænning - til gengæld håber vi, at det bliver endnu sjovere at være her :smile:

Til gamle brugere

Vi har fået meget data med, men vi kunne ikke få en del data om din profil med. Du har stadig samme email adresse, men adgangskoden passer ikke længere. Derfor skal du bede om at få en ny tilsendt - klik på Log ind og derefter Jeg har glemt min adgangskode.

Når du så er kommet ind igen, kan du opdatere din profil og endelig spørge løs om, hvis du er i tvivl om noget.

Lidt historie

Det første indlæg i Spywarefri Forum er helt tilbage fra 2003. Vi brugte dengang Snitz Forums, som stadig eksisterer men ikke opdateres længere.

Vi skiftede i 2009 til ExpressionEngine, og det lykkedes os at bevare det meste brugerdata og alle indlæg. Det var primært på grund af sikkerhedsproblemer, at vi foretog skiftet og selvom ExpressionEngine stadig er et rigtigt godt CMS, så halter det meget på selve forum-delen. Det var samtidig blevet problematisk at opdatere vores version - i hvert fald ville det kræve mange timers arbejde.

Derfor har vi nu i 2015 valgt at skifte igen; denne gang til systemet Discourse. Der er tale om et fuldstændig anderledes system, som der udvikles rigtigt meget på. Det har været svært at eksportere og importere data fra det gamle system, så derfor er alt heller ikke kommet med.

På en måde er det forældede data måske ikke så vigtigt, men vi vil gerne beholde det historiske islæt og “prale” lidt med, at vi har eksisteret og hjulpet brugere så længe :smile:

Samtidig har vi forsøgt at gøre kategorierne lidt mere simple og lidt mere åbne - velkommen til!

Velkommen til Spywarefri Forum!
(Ejvindh) #2

Det ser flot ud. Bare lige en lille korrektion på det historiske. Snitz var ikke det første, som man kan se her tilbage i juli 2003:

https://web.archive.org/web/20030730122835/http://www.hostedstuff.com/services/forum/?id=1903

…det holdt så kun frem til december 2003, hvor Snitz var taget i brug. :wink:

Artikler fra www.spywarefri.dk?
(Thomas Huulbæk) #3

Hvad var det første egentlig for noget?

(jayjay) #4

Jeg går ud fra at I er tvunget af omstændighederne til at opdatere forumsoftwaren. Det har jeg fuld forståelse for. Jeg er heller ikke i tvivl om at der er lagt et stort stykke arbejde i omlægningen og det respekterer jeg meget.

Når det er sagt er jeg dog nødt til at give min ærlige mening; jeg synes det er rodet og uoverskueligt. Selv om jeg er “gammel” bruger er det her lige så nyt for mig som for alle andre og jeg synes ærligt talt ikke jeg kan finde hoved eller hale i noget som helst.

Jeg har altid været glad for Spywarefri, så jeg holder jo nok ved, men jeg er netop i processen med at finde nye forum om andre emner og hvis jeg faldt over et forum der lignede dette, ville jeg klikke hurtigt videre.
Beklager, men sådan har jeg det.

Mvh
JJ

(Thomas Huulbæk) #5

Jeg værdsætter din ærlige mening :slight_smile: Hvad er det du synes, der er rodet og uoverskueligt?

(Ejvindh) #6

Jeg ved det faktisk ikke – det var nemlig også før min tid :wink: Fromsej er vist den eneste, der er tilbage fra dengang, og han plejer ikke at interessere sig så meget for den slags.

Men lur mig, om ikke Perhaps har haft fat i en eller anden udvikler, der lige har flikket et nødtørftigt forum sammen fra bunden. Der var jo ikke så mange CMS’er dengang :slight_smile:

(Bertie Emeritus) #7

Er der kun 4 kategorier nu? Og er der så ingen interne tilbage?

(Sander TeamSpywarefri) #8

Til Bertie:
jeg har nu lukket dig ind i de interne.

(jayjay) #9

Jeps, giver man kritik, må den gerne være konstruktiv. men jeg ligger med 40 i feber og kan ikke sætte mere end 1½ sætning fornuftigt sammen. Vender frygteligt tilbage :smiley:

(Bertie Emeritus) #10

Hej Sander
Tak, men de dukker ikke op, jeg har stadig kun de åbne.

(Sander TeamSpywarefri) #11

Jeg har gjort, hvad jeg kunne for at få dig lukket ind, Bertie.
Softwaren er stadig helt ny og dermed også delvis ukendt for mig.
Så jeg har nu bedt Thomas om hjælp til at lukke dig helt rigtigt ind

(Bertie Emeritus) #12

Han har skrevet til mig så jeg tager den videre med ham. Tak for forsøget :slight_smile: Og ja vi skal nok alle lige lære at finde rundt igen.

(jayjay) #13

Hmja, det er vel for nemt at sige “det hele” ? :smiley:
Måske hvis man kom direkte ind på siden kategorier, så forumoverskrifter og underoverskrifter var ordnet.
Jeg synes man tit ender med en side, hvor forskellige tråde fra forskellige emner er blandet sammen i en pærevælling. Dermed ender man med ikke at kunne finde den tråd man egentlig var interesseret i, hvis man har brug for den igen…
Giver det mening?

Så er jeg meget ked af overskriften “blandede bolsjer”, som ikke giver særlig meget ide om hvad den indeholder, måske en bedre titel?

(Thomas Huulbæk) #14

Håber du vænner dig til det alligevel :smile:

Ja - man kan eventuelt vælge at sætte kategorierne som sit bogmærke i browseren. Det kan også sættes som standard i systemet, og det vil vi måske teste med - for det meste er erfaringen dog, at den anden forsiden giver mest interaktion.

(Sall) #15

Enig det kan virke lidt rodet men finder jo nok ud af det, synes dog det gamle forum var flottere. Det her ser lidt simpelt ud med den hvide baggrund, med mindre man kan ændre forum skin ?

Ved ikke hvorfor i skiftede til nyt software, pga. sikkerhed eller ?

Og sikkert mange der som mig undrer sig over deres password ikke længere virker, var ved at gå ud af mit gode skind hehe. Fik dog nustillet og ændret og læste så her bagefter hvorfor.

(Sander TeamSpywarefri) #16

Ja, der blev skiftet software grundet sikkerhed. Den gamle forumsoftware blev ikke længere udviklet, så sikkerheden blev dårligere og dårligere, og til sidst kunne det ikke vente længere.

Under overførsel af data fra det gamle forum til det nye var det ikke teknisk muligt at overføre passwords fra det gamle til det nye. Derfor var det nødvendigt at lave sig et nyt.

Den nuværende software videreudvikles og man kan få programmørerne til at lave nyudvikling og tilretninger, hvis man har gode ideer.

Desuden har den nye software den fordel, at Thomas kendte den i forvejen.
Og det er jo ham, der står med alt arbejdet med at vedligholde Forum og Spywarefri siderne

(Sall) #17

Kan der ændres forum skin istedet for den hvide ? Eller hvid var den måske også før virkede bare lidt anderledes.

(Sander TeamSpywarefri) #18

Her kan I (ved at klikke på det blå link) læse flere grunde til, at vi skiftede software:

(tooms) #19

Hejsa :slight_smile: Det nye format ser godt ud. Jeg skal lige høre jer; kan i også rette problemer på mac-computere ?

Vh. Tooms

(Thomas Huulbæk) #20

Du kan prøve at spørge :slight_smile: Opret spørgsmålet her: https://forum.spywarefri.dk/c/generel-support