Pc er længe om at starte op

(allround) #1

Hej,

Er det muligt at få hjælp til at rense/optimere min pc. Den er længe om at starte op, og det tager lang tid før skrivebordet og proceslinien kommer frem. Ligeledes tager det lang tid at starte Microsoft word starter 2010 og regneark. I joblisten under detaljer er 8 linier med Runtimebroker.exe og ca. 30-40 linier Scvhost.exe. Har ikke kendskab til om det skal være sådan. Iøvrigt trænger den nok også til at få opdateret programmer og drivere. Håber i kan løse problemet.

(Thomas Huulbæk) #2

Hvor lang tid siden er det, at den blev installeret første gang? I mange tilfælde er det tidskrævende at optimere og i virkeligheden hurtigere at geninstallere Windows.

(allround) #3

Komputeren er ca. 6 år gammel og blev tvangsopdateret fra windows 7 til windows 10 for ca, 2 til 3 år siden. Hvis windows 10 skal geninstalleres, kan jeg så bibeholde de installerede programmer og de data, som er gemt i forvejen, eller skal der laves backup af alle data og programmer installeres bagefter?

(Thomas Huulbæk) #4

Så kan det være en rigtig god idé at geninstallere. Det kan gøres på to måder – hvor data gemmes eller hvor data ikke gemmes.

Hvis du har adgang til at installere programmet igen og har backup af dine vigtige data (det skal man jo ha’…), så er det klart bedst at installere helst friskt.

I Windows 10 kan det gøres på flere måder, men det nemmeste lige at forklare er, at du skal holde SHIFT nede mens du klikker på Genstart.

(allround) #5

Jeg vil gerne bibeholde dataene, programmerne, statuslinien og skrivebordet. Jeg har ikke windows 10 cd’en så jeg kan geninstallere. Er shift + genstart nok til at klare det?

(Thomas Huulbæk) #6

Ja, det kan du selv vælge.

(allround) #7

Mener du, at jeg kan selv vælge eller fravælge data gemmes under geninstallering?

(Thomas Huulbæk) #8

Ja, lige præcis. Du kan vælge, om der skal laves en komplet nulstilling eller nulstilling uden sletning af data.

(system) #9

Dette emne blev automatisk lukket 30 dage efter det seneste svar. Nye svar er ikke længere tilladt.