Pc vil ikke starte op, måske driverfejl

(daniella) #1

Hej,

Siden midten af februar har jeg ikke kunnet starte min pc, Windows 8, 64 bit. Årsagen var, at jeg var utålmodig, da jeg havde sat noget igang, som tog lang tid, mens det kørte, startede jeg noget andet op, som heller ikke kunne køre, ville genstarte for at slippe ud af det, men så gik det galt og skærmen var sort efter genstarten.

Jeg har forsøgt utallige måder for at komme ind i fejlsikret tilstand for at forsøge reparation, men forgæves. Jeg har bl.a. via recovery, fejlfinding, avanceret, startindstillinger forsøgt genstart med fejlsikret tilstand, fejlsikret tilstand med netværk og fejlsikret tilstand med kommandoprompt, men det lykkes ikke.

Så kom jeg i tanke om chkdsk og brugte kommandoprompt i recovery. Først fik jeg denne besked:

Windows cannot Run Disk Checking on this Volume Because it is Write Protected

På nettet fandt jeg denne mulighed:

chkdsk C: /f /r /x

Derefter kørte chkdsk som det skulle, fandt og rettede flere fejl: bad clusters. Jeg har taget billeder af chkdsk forløbet, kan jeg sende dem til jer, da jeg ikke er ønsker, at de ligger her på nettet.

Jeg er i tvivl om, hvad jeg nu skal gøre, computeren står stadig med kommandprompt billedet.

Computeren har af sig selv både forsøgt Automatisk reparation og Scanning and repair drive C. I forbindelse med sidstnævnte når den til omkring 36%, hvorefter billedet forsvinder fra skærmen, men den behandlede data i 1 time og 3 kvarter, hvorefter den stoppede helt.

Jeg har min recovery disc til Windows 8, en Ultimate boot cd tools/rescue og Hiren boot cd repair/rescue, men ved ikke, hvordan jeg kan bruge disse.

Venlig hilsen

Daniella

0 Likes

(daniella) #2

Det er nu lykkedes mig i dag at komme ind i fejlsikret tilstand.

Først fik jeg kørt sfc /scannow i kommandoprompt, men jeg måtte lede længe på nettet for at finde den rette kommando, da den er speciel, når computeren befinder sig i Recovery. Den ser sådan her ud:

sfc /scannow /offbootdir=c:\ /offwindir=c:\windows

Sfc /scannow viste ikke resultatet af scanningen, blot at Windows resource protection found corrupt files, but was unable to fix some of them.

Derefter fandt jeg en løsning, så jeg kunne komme ind i fejlsikret tilstand via f8. I kommandoprompten skrev jeg følgende:

bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy

Derefter lukkede jeg kommandoprompt, klikkede i Recovery på Vend tilbage til Windows, computeren genstartede, samtidig holdt jeg f8 i bund, og uden problemer gik computeren i fejlsikret tilstand.

Tuborg klammerne fås ved at holde alt tasten nede og samtidig taste 123 og 125 på det numeriske tastatur. Når man slipper alt tasten dukker klammerne op.

Nu ved jeg ikke, om det er muligt at vende tilbage til normaltilstand, når denne kode har været indtastet, men den kan ophæves igen ved at skrive “standard” i stedet for “legacy” til sidst.

I fejlsikret tilstand har jeg nu fået sikret alle mine billeder, dokumenter og videoer, men jeg vil gerne bede om hjælp til fejlfinding og evt. reparation. Jeg vil nu forsøge at finde en log, hvor der står noget om fejlen/fejlene.

Venlig hilsen

Daniella

0 Likes

(daniella) #3

Jeg har endnu ikke kunnet finde fejlen. Er det ikke muligt at bruge et sikkert program, som kan afsløre, hvor fejlen ligger? Jeg kan downloade programmet til en anden computer og installere det via USB.

Jeg tænkte også på, at man måske kunne erstatte driverne én for én med de drivere, der jo ligger i Recover i drev D, og som jo bruges, når man sætter computeren tilbage til fabrikstilstand. Jeg har nogle programmer, som er meget vanskelige at geninstallere og vil gøre alt for, ikke at skulle starte helt forfra fra scratch.

Men jeg har ingen erfaring med, hvor meget man kan lykkes med i fejlsikret tilstand.

Venlig hilsen

Daniella

0 Likes