Privatliv java adobe betterprivacy

Var der ikke noget om, at java ikke anbefales mere pga. utætheder og adobe heller ikke anbefales, nok mere pga. sugerør i privatlivet? Men hvad erstatter man med?
Og hvad erstatter programmet BetterPrivacy, som jo kan fjerne LSO’er; men som ikke kan findes mere?

(OracleJMT) #2

Java og Flash behøver du ikke mere. Nettet er mere eller mindre gået over til HTML5 på næsten alle fronter.

Til spørgsmålet, om Flash og Java, så forholder det sig således, at det er software med mange sårbarheder, som i mange år har modtaget lapper. Det er meget usikkert, at have de to installeret på maskinen. Så kom af med dem hurtigst muligt. Du vil ikke savne dem.

Betterprivacy havde den funktion i Firefox, at den gjorde det muligt, at slette Flash-cookies, som blev efterladt i browserens cache efter brug af Flash.

Den vil du heller ikke få brug for længere. :slight_smile:

Altså helt præcist - BetterPrivacy: uden den efterlades så alligevel ikke LSO’er?
Og Java: jeg synes dog, at jeg er blevet spurgt efter Java, når jeg har været inde på en hjemmeside?
Og Adobe Flash: Den er med de 2 andre nu fjernet, men hvad med Adobe Reader - hvis Adobe har et sugerør inde i pc’en bør den vel erstattes? og erstattes?

(OracleJMT) #4

Ja, for det meste klarer browserne PDF’er den dag i dag. Chrome har en glimrende indbygget. Så for de fleste er Adobe Reader ret overflødig.

(Ejvindh) #5

Der er stadig visse hjemmesider, der bruger både Flash og Java. Som OracleJMT skriver er det ikke mange, og man vil ofte kunne finde relevante alternativer. Men jeg supporterer fx en (ældre) bruger, der har meget glæde af spillene inde på Familiejournalen. Og et par (yngre) brugere der har haft stor glæde af spil på sites som friv.com. Og de er afhængige af hhv. Java og Flash.

Hvis du har brug for Flash vil jeg anbefale dig at bruge Chrome, der har den indbygget (og hvor den nok også opdateres oftere end det gamle Flash-plugin gjorde). Og så måske bare lige huske at få slået Chromes overvågning fra. I forhold til Java, vil jeg nok anbefale, at du lige mærker efter, om du nødvendigvis skal bruge det pågældende site, og hvis ja, så må du jo installere det. Men så måske installere det i en browser, du kun bruger på det pågældende site.

(knitter) #6

Sidst jeg skulle se en database, jeg havde lavet i Libre Office Data, da skulle den bruge java for at kunne vises. Jeg kan desværre ikke tjekke det nu, da min stationære er nede.

(OracleJMT) #7

Den bruger en embedded java-version, som så vidt jeg ved, bliver bundled med LibreOffice - altså kommer med i installationsfilen. Det er ikke JRE, men vist nok OpenJDK indbygget i LibreOffice.

Sådan er det i hverfald på både Mac, Solaris, FreeBSD og i Linux. Det kan godt være, at installationsfilen ikke selv henter en embedded version af Java til brug i LibreOffice i Windows, men at man selv skal gå ind på siden og hente den, som et led i installationen af LibreOffice. Det tror jeg nu ikke. Og forholder det sig sådan, at den er indbygget, tror jeg at den er isoleret fra andre opgaver, end at fungere lige i LibreOffice.

(system) #8

Dette emne blev automatisk lukket 30 dage efter det seneste svar. Nye svar er ikke længere tilladt.