Skal Forum bruges i en politisk kampagne ?

Da jeg tilmeldte mig som bruger i dette Forum var alt hvad der bare smagte lidt af politik bandlyst.

Forum skulle være politisk neutralt, og Formålsparagraffen var skarp:

Det handlede om at hjælpe mennesker med computerproblemer :exclaim:

Ikke noget med køb/salg eller politiske statements, som jeg husker det.

I de senere år har kulturen i Forum ændret sig drastisk på flere områder, og der tillades flere indlæg end tidligere, som ikke umiddelbart i mine øjne opfylder formålsparagraffen.

Nogle vil uden tvivl argumentere at det handler dybest set om computerproblemer, eller It forhold.

I denne tråd har der igennem længere tid kørt en diskussion om overvågning, og identitets tyverier:

Der luftes moralske og politiske holdninger om emnet, og der er en tendens til at nedgøre argumenter som " ikke passer ind".

Måske vil mange mene at det dybest set er okay at bruge Forum til det formål.

Og selvfølgelig kan det være en gråzone, som kan være svær at forholde sig til.

Her kammer det over for mig:

Nej til sessionslogning?:

http://www.skrivunder.net/nej_tak_til_sessionslogging

Her bruges Forum helt klart, som platform, for en politisk kamp :shut:

Det er ikke et personangreb på “Oldfuks”, som har ret til at have sine holdninger men det er en forundring over at den slags er tilladt i Forum.

Jeg måtte i sin tid ikke linke til “Softwareguides” - af Perhaps fordi det ikke var i overensstemmelse med Forums regler. :blank:
Andre må godt linke til alt muligt andet, og altså også politiske formål.

Er der slet ikke nogen overordnet retning i Forum mere, og er det mere op til hvad den enkelte Supporter har af personlige holdninger, og kemi med andre :question:

Det er mit naive håb at Forum kommer tilbage på sporet.

Ja, jeg er ude med riven igen, og ja jeg blander mig igen, og det er velment :kiss:

God weekend :slight_smile:

Et interessant spørgsmål, som tilsyneladende hvad angår holdninger til efterretningsvirksomhed, sikkerhedspolitik og hvad deraf følger kun kan besvares med et - det skal det åbenbart. :-S

Verden ændrer sig, forum ændrer sig.

I gamle dage var der ingen af os, der kunne drømme om, at vi ville få statsunderstøttet udspionering af borgerne.

Vi har tidligere haft tråden til diskussion internt, og konkluderet at den på daværende tidspunkt var indenfor det acceptable.

Personligt synes jeg stadig den nævnte tråd er fin. Det er rigtig, at visse dele står i tæt kontakt med det politiske, men overvågning er jo blevet politisk. Og overvågning er altså nært beslægtet med spyware. Det kommer vi ikke udenom.

Jeg undrer mig over, at du er blevet forbudt at linke til Softwareguides. Især eftersom det har alle vi andre gjort. Men blot fordi reglerne én gang er blevet tolket så restriktivt, behøver man jo ikke fortsætte sådan.

Hvis tråden ligger udenfor dine grænser, så er den bedste løsning nok simpelthen at lade være med at følge den.

Verden ændrer sig, forum ændrer sig.

Begge dele er selvfølgelig logisk, og forventeligt.
Men langt de fleste Fora, og andre organisationer, har jo også en form for " Ledelse" eller " Kulturbærere" om man vil, som vel forventes løbende at forholde sig til omverdenen, og reagere på ændringerne og tilpasse Strategi og Taktik hvis nødvendigt.

Det er så til en vis grad også sket til dels angående dette emne kan jeg forstå:

Vi har tidligere haft tråden til diskussion internt, og konkluderet at den på daværende tidspunkt var indenfor det acceptable.

Det kan jeg jo vælge at opfatte som der trods alt er sket en ændring i tråden, som måske burde debatteres, eller ikke :slight_smile:

Jeg undrer mig over, at du er blevet forbudt at linke til Softwareguides. Især eftersom det har alle vi andre gjort. Men blot fordi reglerne én gang er blevet tolket så restriktivt, behøver man jo ikke fortsætte sådan.

Tjaeeh, alle regler skal jo nødvendigvis fortolkes, og selvfølgelig spiller det ind hvem der fortolker, og i personsager hvem der ellers er part i sagen.

Hvis tråden ligger udenfor dine grænser, så er den bedste løsning nok simpelthen at lade være med at følge den.

Det er måske lige letkøbt nok :wink:

Der er da masser af tråde herinde jeg af forskellige årsager ikke følger med i, og den omtalte tråd er normalt omfattet.

Måske bliver essensen i mit indlæg overset, eller jeg har måske ikke forklaret mig grundigt nok:

Det handler for mig om nogle helt grundlæggende værdier og holdninger, som blandt andet er at Spywarefri Forum langt hen ad vejen bør være fri for politiske diskussioner.

Det er selvfølgelig umuligt helt at undgå i bredeste forstand da der jo er politik i alting, og alt kan fortolkes, og ingen kan melde sig ud af verdenen.

Men som jeg antyder i mit første indlæg savner jeg en mere stringent kultur i Forum hvor det handler om It problemer, og forebyggelse heraf. Fordi jeg mener at det er en kæmpe fordel at Forum stadig bliver opfattet som " neutralt" og “uafhængigt”.
Naivt vil mange nok mene.

Men at linke til underskriftsindsamling for at forsøge at påvirke en politisk udvikling direkte er altså at gå over min streg, i dette forum.
Det kan selvfølgelig være fint nok i andre sammenhænge. :exclaim:

Og nu hænger det hele lidt og svæver i det uvisse om man i Supporten har et ønske om at debattere tråden igen :question:

Eller om man indtager en “Laissez faire” holdning :question:

Jeg har selvfølgelig sendt en “PM” til “Oldfuks” , og orienteret om at jeg nævner et tiltag fra hans side, så han også kan give sit besyv med hvis det ønskes.

Endelig så må det nødvendigvis være “Support teamet” der sætter hovedlinjerne men det betyder jo ikke, at " Brugerne" ikke kan give sit mening til kende.

Også fordi det i mine øjne ikke bare er en " sur bøvs" fra mig, men en sag som har potentiale til at påvirke aktiviteten i Forum.

Ja, jeg ved godt at jeg tidligere har meldt ud, at jeg ikke længere deltager i, eller indleder, diskussioner i dette Forum men som antydet er dette " hjerteblod" for mig.

Og endelig så har jeg stadig ikke SANDHEDEN om alt , og jow, jeg blander mig i mange ting, og er for mange en PITA :smirk:

Hej Hepta.

Jeg er ked af, hvis jeg er kommet til at træde dig over tæerne. Det vil jeg gerne sige undskyld for!

Jeg vil også undskylde, hvis jeg har overtrådt forumreglerne, skrevne såvel som uskrevne.

Og så skal du have tak for at have sendt mig en privat besked, modtaget dd. kl. 12:31.

Idet jeg lover, at jeg ikke kommer med flere indlæg i bemeldte tråd, ønsker jeg også dig en god wek-end.

Med venlig hilsen
Oldfuks

Jeg er ked af, hvis jeg er kommet til at træde dig over tæerne. Det vil jeg gerne sige undskyld for!

Jeg vil også undskylde, hvis jeg har overtrådt forumreglerne, skrevne såvel som uskrevne.

Og så skal du have tak for at have sendt mig en privat besked, modtaget dd. kl. 12:31.

Idet jeg lover, at jeg ikke kommer med flere indlæg i bemeldte tråd, ønsker jeg også dig en god wek-end.

Tak for dit indlæg :slight_smile:

Du skal sandelig ikke undskylde overfor mig i denne sag, og du har ikke trådt på mine tæer som sådan. Jeg går efter det principielle i sagen, og jeg har stadig fuld respekt for, at andre ser det på en anden måde.
Men jeg er jo som det fremgår uenig i tiltaget.

Du har jo i hvert fald ikke overtrådt nogen skrevne regler, som jeg ser det, og det skal jeg jo heller rode med normalt, det har vi Sheriffer til.
Og hvad angår de uskrevne ser det jo foreløbig ud til at dit indlæg er acceptabelt, og uskrevne regler kan godt være lidt sådan Budding agtige :cheese:

Jeg syntes det var fairplay ,at sende dig en “PM”, da mit formål med tråden selvfølgelig ikke er at hænge nogen ud men derimod søge en åben debat om emnet.

Det ser jo umiddelbart ud til at tråden fortsætter, og så kan alle vel som har noget på hjerte om de omtalte emner deltage.

Det man brænder for bør man vel kæmpe for, og det gør jeg så også :slight_smile:

For en anden gangs skyld kunne man måske have ønsket sig to samtidige!! underskriftsindsamlinger, således at folk kunne vælge for eller mod eller helt springe over.

Hvis computeren ikke var opfundet så ville jeg nok som Oldfuks rynke brynene hvis myndighederne, med politikernes velsignelse, kunne åbne ethvert brev jeg skrev og kunne gå ind og rode mine kladder igennem.
Jeg ved ikke hvordan andre i så fald ville have det

Det kan du godt vælge, men jeg synes det ville være et skidt valg. :coolsmirk: Meningen var bare at sige, at vi på et tidspunkt har diskuteret tråden. Det er et stykke tid siden – vel sagtens fordi ingen sidenhen har fundet anledning til det. Men det kan jo ikke udelukkes, at andre i supporten reagerer på dit opråb, og er uenig med mig. Derfor præciserer jeg også, at evalueringen af den nuværende udvikling, står for min egen personlige regning.

Måske bliver essensen i mit indlæg overset, eller jeg har måske ikke forklaret mig grundigt nok

Dette føler jeg ikke, jeg har overset. Jeg er bare uenig i din udlægning. Jeg synes det er vigtigt at diskutere overvågning i dette forum. Hvis ikke vi kan diskutere overvågning, og være modstandere af det, så synes jeg faktisk, at forum mister sin berettigelse.

savner jeg en mere stringent kultur i Forum hvor det handler om It problemer, og forebyggelse heraf. Fordi jeg mener at det er en kæmpe fordel at Forum stadig bliver opfattet som " neutralt" og “uafhængigt”. Naivt vil mange nok mene.

Efter min mening er det ikke naivt. Men det er forkert. Forums kerne opgave er ikke IT-problemer. Det er en afledt opgave af det egentlige: Ønsket om at være Spyware-fri. Der findes kriminelle, der laver spyware. Jeg synes det er relevant også at diskutere om sessionslogning er en slags spyware. Ikke at jeg har en færdig holdning om det. Men jeg synes diskussionen er relevant.

Og nu hænger det hele lidt og svæver i det uvisse om man i Supporten har et ønske om at debattere tråden igen

Tja, foreløbig må du/I jo nøjes med min holdning. Vi skal naturligvis nok lade det sive, hvis supporten mener, at tråden udvikler sig i en uheldig retning. Men bemærk nu også, at vaf forumsupporter også deltager aktivt i tråden – der i øvrigt er oprettet af forevernewbie. Så helt i det uvisse kan man vel ikke sige, at vi lader jer være :wink:

@OLDFUKS: Du skriver at du vil holde dig ude af tråden fremover. Det er naturligvis din beslutning. Men det er altså ikke noget du er blevet påbudt fra officielt hold.

@holger: Måske kunne det være en ide, at lave et sådant modtræk. Jeg tror ikke det er så svært at oprette den slags underskrift-indsamlinger. Men det ligger naturligvis udenfor vores opgave/magt at bestemme, hvilke underskriftindsamlinger, der skal oprettes på skrivunder.net :wink:

Dette føler jeg ikke, jeg har overset. Jeg er bare uenig i din udlægning. Jeg synes det er vigtigt at diskutere overvågning i dette forum. Hvis ikke vi kan diskutere overvågning, og være modstandere af det, så synes jeg faktisk, at forum mister sin berettigelse.

Diskussion er en ting, og at direkte linke til en politisk kampagne er en anden ting :exclaim:
Men det er da klart at vi alle opfatter forskelligt, og godt det samme.

Efter min mening er det ikke naivt. Men det er forkert. Forums kerne opgave er ikke IT-problemer. Det er en afledt opgave af det egentlige: Ønsket om at være Spyware-fri. Der findes kriminelle, der laver spyware. Jeg synes det er relevant også at diskutere om sessionslogning er en slags spyware. Ikke at jeg har en færdig holdning om det. Men jeg synes diskussionen er relevant.

Det jeg mener med udtrykket It-problemer indeholder også “Spyware”, og man kan da opfatte sessionslogning som Spyware men igen er der forskel på diskussion,( og hermed påvirkning af holdninger), og så bruge Forum som platform i en direkte politisk kamp :exclaim:

Tja, foreløbig må du/I jo nøjes med min holdning. Vi skal naturligvis nok lade det sive, hvis supporten mener, at tråden udvikler sig i en uheldig retning. Men bemærk nu også, at vaf forumsupporter også deltager aktivt i tråden—der i øvrigt er oprettet af forevernewbie. Så helt i det uvisse kan man vel ikke sige, at vi lader jer være wink

Jeg indrømmer blankt at jeg har overset det faktum at de to nævnte deltager, og dermed sender et signal.
Men det er sent i debatten at det link til underskrifter kommer så teoretisk set kunne det jo have påvirket holdningen til tråden. :wink:

Nu er jeg heldigvis ikke dum hele dagen da jeg er gået på Deltid, så jeg kan jeg jo godt se at debatten om Sessionslogning fortsætter , ligesom det forhold at Forum kan bruges ganske bredt.

Intet er jo som bekendt statisk, men som Forum er lige sammensat p.t ser jeg ikke de store holdningsændringer i den nærmeste fremtid kan være relevante i denne sag.

Det er mit problem, og det må jeg jo forholde mig til :wink:

Tak for indlæg i tråden, som vi for min skyld kan lade stå åben, men jeg vælger at trække mig fra debatten da jeg opfatter den som nytteløs :wink:

Ok, så lukker jeg her. Sagen har nu også været vendt lidt internt, og foreløbig ser det ud til, at vi er nogenlunde enige. Som sagt: Hvis der dukker noget op, skal vi nok melde tilbage.