Spam skal væk

(elindsa) #1

Hej,

Jeg skriver fordi jeg sidder med et stort problem. Jeg får bunker af spammails hver dag. Tidligere kunne jeg få nogle stykker, men nu vælter det simpelthen ind hver dag.Tilsyneladende kommer de fra udlandet. De ser danske ud, men de fleste er det ikke.

Jeg går ikke ind på mærkelige sider eller deltager i konkurrencer, så hvordan det sker, kan jeg ikke sige.

Nogen her, der har et godt bud på, hvordan jeg får problemet løst, for det er dog irriterende.

Mange hilsner

Elin.

(vaf) #2

Enten er din mailadresse blevet opsnappet eller blevet videresolgt - og der er kun èn sikker måde at blive fri på, og det er at afvikle din nuværende mail og oprette en ny mailadresse.
En del sikkerhedspakker har et indbygget spamfilter, hvor de uønskede kan tilføjes så de havner i filtret, som så kan tømmes efter temperament, men de kommer alligevel.

(pixxel) #3

De indbygget funktioner i Gmail - Outlook bruger jeg selv meget, til at blokkere for spam mail.

(elindsa) #4

Jeg har en G-mailadresse men det er min adresse til private mails det er galt med. Jeg bruger Thunderbird, og jeg filtrerer mails i Mailwasher for ikke at få det ned på min PC, men strømmen er spammails jeg filtrerer fra er vildt tiltagende.

(elindsa) #5

Ja det kunne godt lyde til der er nogen der har fået fat i min mailadresse. Kors hvor er det dog irriterende, man ikke kan have sine ting i fred.

Det giver jo en del bøvl at skulle skifte adresse, og jeg ender måske i samme situation igen:-(.

Kan jeg oprette en G-mailadresse mere? Jeg har allerede en, jeg bruger.

Jeg forsøgte at lave rapportering til Spamcop via Mailwasher, men har ikke indtryk af at det på nogen måde har stoppet strømmen, men måske er det mig der ikke kan finde ud af opsætningen. Synes ikke, det virkede lige til at sætte op.

(knitter) #6

Jeg bruger Mailwasher, og har gjort det i mange år. Samtidig rapporterer jeg til Spamcop, hvilket jeg også har gjort i mange år. Jeg startede med at bekæmpe spam da der var noget, der hed BlueFrog, som spammerne fik lukket. Dernæst Castlecops, som desværre også er lukket nu. Nu deltager jeg så på InBoxRevenge KS Forum.

Til at begynde med modtog jeg et par hundrede spammails om dagen (jeg gætter på, at det er på grund af, at jeg har en hjemmeside med .com adresse, hvor spammerne har let ved at finde min mail-adresse som de kan tro er knyttet til en handelsside)
Nu får jeg een eller to hver anden dag.

Hvis du har problemer med indstillingen af Mailwasher, så sig lige til, og jeg skal forsøge at hjælpe dig.

(vaf) #7

Du kan vel sagtens oprette en ny Gmail - det er en god ide at have to mail-adresser, en til det mere uforpligtende, og en til det seriøse.

Der er også læsestof her
https://support.google.com/mail/answer/6602?hl=da&ref_topic=3395030

Og her https://www.google.com/intl/da/safetycenter/everyone/start/accounts/

(Raptor) #8

Du burde kunne oprette stort set lige så mange Gmails som du vil jeg har selv flere Outlook mails og jeg tror ikke der er nogen forskel på Microsoft og Google her.

(elindsa) #9

Jeg vil rigtig gerne, om du gider hjælpe med at få sat Spamcop til at virke gennem mailwasher.

Jeg har taget et printscreen af min opsætning af Spamcop. Sætter det lige ind her.

(elindsa) #10

Ja det ender nok med, jeg må gøre det. Uh hvor er det altså irriterende man ikke kan slippe for den slags.

Tak for læsestof.

(elindsa) #11

Tusind tak for hjælp.

(knitter) #12

Har du registreret dig hos www.spamcop.net? Hvis du har , så har du også fået et meget langt nummer, som skal stå i stedet for uid. Send rapport via: din mailads. Email content skal være kildekoden, og det skal være hele mailen. Hvis det er for langt, så forkorter Spamcop selv. (Truncate? OK) Du skal registrere alle de mailads, som du vil rapportere fra.
Jeg rapporterer ikke selv fra Mailwasher, men direkte via Spamcop. Du får lige nogle screenshots.

(knitter) #13

Har du aktiveret FirstAlert? Hvis du aktiverer den kan du selv markere mails som spam. Det hjælper andre brugere af MW. Desuden kan du få slettet mails automatisk, og uden at du ser dem. Du kan sætte filtre op, som også frasorterer spam. Filtrerne afhænger af, hvilken type spam, du får.

(elindsa) #14

Tak for din besvarelser.

First alert var mærkelig nok ikke aktiveret. Det har jeg gjort nu. Er det noget jeg kan forvente vil være effektivt???

Mht rapportering til Spamcop har jeg indsat den lange kode.

Når jeg læser din opskrift, får jeg det indtryk, at hver enkel spammail skal kopieres og indsættes før den ryger afsted. Det virker omstændeligt. Jeg troede mailwasher selv sendte den?

Jeg har også forsøgt, at bruge din manuelle opskrift på rapportering, men kan ikke komme så langt, da testmail giver fejl - min mailserver tildeles et forkert navn, jeg ikke kan rette i.

Håber, du kan forstå, hvad jeg mener.

Mange hilsner

Elin.

(elindsa) #15

Har lige forsøgt endnu engang, og det lykkedes nu at få testmail tilsendt. Vil du så guide mig videre herfra.

(pixxel) #16

Uanset om en eller anden har fået fat i din email så skal de tros alt bruge deres egen til at sende mail ud.

Sådan bruger jeg Gmail indbygget funktion til at blokkere for spam.

Marker mail

Fra er fra spammere - Til skal være din email

Det fungere :grinning:

(knitter) #17

First Alert. De mails, som du markerer som spam, bliver fremover markeret som spam hos alle andre brugere. De mails, som i forvejen er markeret som spam, er markeret af andre brugere.
Det er så mange år siden, jeg tilmeldte mig Spamcop, at jeg ikke kan huske, hvad jeg gjorde med den testmail, men den har vel bare til formål at teste, at der er hul igennem, og at den er havnet på den rigtige adresse.
Du skal indstille MW til at hente mest muligt af mails (under Generelt-Kontroller mail)
Når du rapporterer spam, så skal du være helt sikker på, at det ER spam, og efter et stykke tid kan du risikere, at du ser nogle “joejobs”, der er spam, der promoverer legitime sites i håb om at få dem lukket, samtidig med, at de håber på at miskreditere dig hos Spamcop. Hvis dét sker, så ved du, at du har generet spammerne alvorligt.
Hvis du tilmelder dig http://ksforum.inboxrevenge.com/index.php kan du se mere om det. Der er flere emner, der er for (members only).
Rapportér spam:
Vis kildekode i MW. Højreklik på mailen og Vælg Alle. Kopiér hele koden til Spamcop og klik Process Spam.

(knitter) #18

Glemte lige nogle screenshots

(knitter) #19

Hej pixxel

Jeg går ud fra, at du har hørt om botnets. :sunglasses: Inficerede maskiner, der bliver brugt til DDOS angreb.
De bliver også brugt til at udsende spam, så derfor er det ikke spammernes egne mailadresser, der bliver brugt. Den der står som afsender kan være en, der er indsat, og behøver ikke være den reelle afsender (er det sjældent)
Derfor nytter det ikke at blokere for afsender, da du ikke ser den samme adresse to gange.

Her kan du se, hvordan man læser en mail-header https://mediatemple.net/community/products/dv/204643950/understanding-an-email-header
Og her er hvordan du finder header i de forakellige mail-klienter https://mediatemple.net/community/products/dv/204644060/how-do-i-view-email-headers-for-a-message

(pixxel) #20

Ok jeg var ikke klar over at alindsa var udsat for et botnets angreb.Jeg har ikke været så heldig endnu :sleepy:

Enlig er de også mere almindelig mail som nyheds mail som jeg har “glemt” at afmelde men selv om man afmelder dem kan de godt være ihærdig med at send mail.

Så er der selvfølgelig gamle kontakter, der bliver ved med at skrive til en selv, om man ikke vil modtage mail fra dem.