Undgå Win 10 automatisk driveropdatering

Her er lige et bette tip til at undgå at Windows 10 opdaterer drivere automatisk. Hvis nogen har brug for en dansk oversættelse af vejledningen, skal jeg nok lave én.

Note: I Kør skriver du bare control som vist i den engelske vejledning. Det virker også i den danske Win 10.

Her kan du finde links til forskellige drivere til grafikkort:

Note: Læs venligst artiklen grundigt. Er du i tvivl så spørg hellere her på spywarefri en gang for meget :wink:

1 Like

Jeg glemte lige at fortælle, at denne fremgangsmåde også gælder Windows 8 og 8.1

Microsoft er åbenbart godt klar over det kan give problemer, da de selv har lavet et program som kan rette op på problemet hvis en opdatering af en device driver går skævt, som i mit tilfælde.

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

To temporarily prevent the driver or update from being reinstalled
Det er et citat fra dit link, så problemet vil dukke op igen, desværre.
mvh

Jeg tolker det nu sådan at man skal fjerne fluebenet før det sker, men pyt skidt det er en måde at komme videre på da en sådan mislykket opdatering åbenbart blokerer for update processen.

I mellem tiden har man jo nok fulgt dit råd om at fraskrive sig opdatering af device drivers.

1 Like

Jeg ved godt at ingen af os behøver at have ondt af Microsoft, det har jeg da heller ikke.

Alligevel vil jeg sige: Vær nu lidt retfærdig mod dem, når for meget er overladt til os selv kritiseres de for at halte langt bag efter Mac OS, når de så retter ind og gør Windows meget mere selvkørende så er det galt det er det rene formynderi.

De der ikke kan lide Windows 10 kan vist bruge f.eks. Windows 7 til 2020.

Vi andre kan så glæde os over et moderne, hurtigt og velfungerende styresystem.
De mest formynderiske ting kan jo slås fra, hvis man ønsker det.

Det hører vel også med at man skal give mindst 4 gange så meget for en velfungerende Mac laptop som for en ditto Windows.

Gør som I vil for det gør jeg nemlig. God weekend til alle.

Jens_V,
Der er pc-brugere der er helt tilfreds med den måde Microsofts produkter fungerer fra start. Der er så også de brugere, som helst gerne vil have lov til at bestemme lidt over, hvad der skal ske og ikke ske på pc’en. Jamen, hvis Microsofts opdateringer installeres og virker fint, hver gang de downloades, bør man jo ikke tweake sin computer til noget andet. Drivere til lydkort, grafikkort og alt det andet kan man hente sikkert fra producentens egen hjemmeside. Det er ikke sikkert at den driver, som Microsoft henter ned, er den allerbedste eller ikke virker ordentlig. Desuden downloader Windows drivere fra vilkårlige steder. De tips og tricks der lægges ind her i forum, er kun ment som en hjælp til at undgå noget man ikke bryder sig så meget om, eller der kan være nogle tweaks der måske får tingene til at fungere lidt nemmere for én. Altså, der er ingen computere, som bliver konfigureret ens. I øvrigt kommer Microsoft ud med en større opdatering til Windows 10, i starten af det nye år. Den skulle allerede have været her, men er blevet forsinket. Lad os se hvad den opdatering kommer med.
Altså, hvis de tips & tricks der bliver lagt ud i forum kan bruges- ja, så brug dem, hvis ikke så lad som om du ikke har set dem. Det at man ændrer på sit styresystem er ikke ensbetydende med at man er utilfreds med det. Og sommetider er disse ændringer måske også midlertidige.
Noget andet er, at det efterhånden er blevet lidt problematisk, at komme med forslag og tips her i forum, af en eller anden årsag. Jeg synes at forum har taget en drejning i retning af utilfredshed og det upersonlige! Tak for kaffe.

1 Like

@Franthy

Nu kommer jeg i tvivl om du opfatter det som om jeg er utilfreds med forum eller nogen i forum.
Jeg er tværtimod meget glad for de tips jeg har fået i forum også med et problem jeg stod med hos en kontakt.

Jeg har da også takket for hjælpen og også nævnt dig for dine oplysninger her.

Jeg har også efter bedste evne ændret indstillinger, hvor jeg synes man er begyndt at snage lidt rigeligt.

Det link blev ikke helt som jeg ville, men jeg prøver igen.
http://forum.spywarefri.dk/t/problem-med-oktobers-update-til-win-10

@Jens_V

Nej, jeg opfatter ikke dit indlæg som om du er utilfreds med forum eller andre brugere. Og tusind tak for din omtale i den anden tråd! Også mange tak for dit tip!. Jeg bed bare mærke i den ovenstående kommentar. For jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med den, i den her forbindelse. På mig virker den blot negativ på en eller anden måde.

Du har ret i at Windows 10 er et ganske fortræffelig stykke værktøj i sig selv. Det er også blevet nemmere at håndtere i nogen grad. Der er så bare det ved det at windows 10 kan downloades kvit og frit,samtidig har vi så også fået mindre selvstyring, hvilket for nogen er temmelig irriterende. Jeg vil mene at de fleste ville foretrække muligheden for at vælge lidt selv, istedet for at man skal til at downloade alverdens hjælpeprogrammer og tweaks. Det er måske ganske nemt for dig og mig og vi to at finde de godt gemte finurligheder dybt nede i systemets sorteste kælderrum. Det er det måske ikke lige for Fru Andersen ude på heden. Derfor synes jeg ikke man skal forsvare Microsoft på nogen måde. Ej heller skal man forsvare de firmaer som sløser med tingene. Der har været og er stadig en hulens masse bøvl med nogle opdateringer til Windows 10 - drivere etc.

Når jeg så skælder lidt ud over forums tilstand (skulle nok have været skrevet i en ny tråd), er det ikke personligt ment eller direkte rettet mod dig, Jens_V. Det er nærmere fordi jeg generelt synes det i nogen tilfælde kniber lidt med feedback’en, og at de som virkelig prøver at hjælpe, på et tidspunkt går igen. Det behøves nødvendigvis ikke at være på grund af forum, men alligevel. Sommetider har vi %&#"$£@" også brug for at vide om de vi lægger ud er godt eller noget forbistret hø.

Jeg kan godt se det er min egen skyld hvis det er let at misforstå.
Jeg skulle også have skrevet i en ny tråd.

Jeg er også ret irriteret over de mange oplysninger Microsoft indsamler om os og du har ret i at de fleste enten ikke ved det kan bremses lidt, eller også lader man bare stå til.

På den anden side ligger Google og mange andre vist heller ikke på den lade side.

Mvh.

Jens_V,
Tak for dit indlæg. :smiley: . Ja det sker jo desværre sommetider at noget bliver misfortolket. Jeg tænkte først på at smide den øverste vejledning ind i din tråd da jeg oprettede denne tråd. Jeg blev så enig med mig selv om, at det måske ikke var så god en idé, da der jo allerede var blevet svaret fra flere sider i den tråd. Derfor syntes jeg det måske ville virke mere forvirrende end en hjælp, og så synes jeg også jeg fik det tip lagt lidt for sent ind. Og så er det nok også bedre at holde tingene lidt adskilt til tider. I øvrigt er dit tip rigtig godt! Jeg regner med at Microsoft snart får styr på de ting. Men alt tager jo sin tid, så længe det er så nyt. Men som allerede sagt, så skulle der komme en større opdatering til Windows 10, snart.
Og nej, Google og mange andre er heller ikke på den lade side, men det findes der heldigvis råd for :innocent: .

Mvh.

Jeg kan se at Windows 10 tråden er blevet åbnet igen, så der er der også mulighed for gode tips og idéer.

Det er en dårlig idé at tillade automatisk opdatering af drivere. Det kan ende i BSOD’s og da langt de fleste brugere i dag ikke har recovery medier at starte fra, så kan det ende med at være rigtigt besværligt at rette op på.