Virus på IPhone

Hej folk herinde…
Jeg har en gammel iPhone 4. Nu i da har jeg så fået noget virus, men nogle pop-up vinduer i safari, hvor der står at jeg har gjort alt muligt ulovligt og skal betale en masse penge (det har jeg selvfølgelig ikke gjort). Har taget sim-kortet ud og nu fungerer min tlf fint igen. Kan der ligge noget virus på selve telefonen? Er bekymret for netbank osv
P.S. Gerne et pædagogisk/it for dummies agtigt svar, så jeg ved hvad vi snakker om :smile:

Hej Jane

Hvis vi går ud fra, at du ikke har “jailbreaket” din iPhone (se længere nede i dette indlæg) og kun har installeret programmer fra Apples AppStore, så er det ikke sandsynligt, at din iPhone er ramt af virus.

De popups du har set er formentlig små programmer, der er der er kørt af Safari (via javascript). Og der kan ligge rester på telefonen. Derfor bør du gå ind i Indstillinger, og vælge Safari. Nu vil der dukke en række valgmuligheder op, hvor du skal vælge “Ryd historie” og “Ryd cookies og data”. Endelig bør du sikre dig, at du har indstillet Safari til at blokere ekstra vinduer.

Der har ikke været risiko for, at dine netbank oplysninger er blevet kopieret.

• Jailbreaking betyder, at du har “pillet” ved din iPhone så der kan installeres programmer, der ikke kommer fra Apples AppStore. Det er en besværlig procedure, som normalt er for de mere “nørdede” brugere, og du antyder, at du ikke er den type :slight_smile:

Jeg er helt enig med Charli.
Jeg har selv haft “angrebet”, der minder om den kendte “politivirus”.

Den hurtigste måde at fjerne de irriterende beskeder er at følge Charlis anvisninger.

I mit tilfælde forsvandt generne af sig selv, da cookies og data fra internettet efterhånden blev overskrevet af nye cookies og nye data.

Tusind tak for svar :smile:
Nej jeg har ikke jailbreaket den eller noget som helst andet…
Tror det var den der politi virus, for der stod noget med Danmarks riges politi…
Hvordan gør jeg sådan at den ikke åbner ekstra vinduer som du siger?
Hilsen Jana

Hej Jana

Når du bruger iPhone 4, så antager jeg, at du også bruger iOS 7. Men hvis billedet nedenfor ikke ligner din telefon, så må du lige sige til. Du skal “klikke” på “Indstillinger”, vælge “Safari”, og så bør det se således ud:

Webroot SecureWeb Browser til Iphone

Jeg bruger selv Kaspersky Safe Browser på min windows phone som jo heller ikke kan få virus, men browseren kan blive låst ( hacket ).

This topic was automatically closed 30 days after the last reply. New replies are no longer allowed.