VPN forbindelser

(vaf) #42

Ja pt, og nej - og efterkommer det ikke din forestilling og behov (i lighed med et hvilket som helst andet software-program eller -tjeneste), så se efter noget andet - der er rigelige muligheder at vælge imellem.

:slightly_smiling_face:

(vaf) #43

@OracleJMT - Hvad med at dele dine synspunkter med manden selv -

Email our Founder directly with questions as well: alok at hiddenreflex dot com

Der er også mulighed for at læse hvad andre synes -
https://twitter.com/epicbrowser https://www.facebook.com/epicbrowser

(hans) #44

:ok_hand::ok_hand::ok_hand:

Jeg har prøvet at læse mig til det, men har det nogen indflydelse at jeg regner med at have både Chrome browseren og Epic installeret samtidig ?

Der kommer mange gode råd her i tråden om VPN, og tak for det.
Men det er lidt en jungle at finde rundt i :thinking:

(OracleJMT) #45

Det gør ingen forskel. Det betyder kun at Epic er en slags Chrome-browser, da det er primært den samme kode inde bag ved, med ekstra sikkerhed og privatliv ovenpå.

(pixxel) #46

Lyder som et godt råd, men man skal vil være lidt over det neavu som man kommer på ved at deltage i Ældresagen’s sikkerhed kurser.

(Ejvindh) #47

Jeg har prøvet at læse mig til det, men har det nogen indflydelse at jeg regner med at have både Chrome browseren og Epic installeret samtidig ?

Mnjaah, det var nok mest af alt et svar til @OracleJMT. Selvom jeg personligt går meget ind for åbne licenser, og sådan set også er enig i, at det giver mere sikkerhed, så vil jeg nok mene, at hvis man i forvejen er gået med til at bruge Windows, hvilket du vist er :wink: , så behøver man såmænd ikke være helt så radikal i forhold til at bruge andet software, der også er lukket. Så er skaden så at sige sket :slight_smile: .

Så ja, hvis du bruger Epic, så har du i princippet lidt mindre styr på, hvad folk bruger dine data til, end hvis du brugte den rene Chromium browser (der ikke må forveksles med Googles Chrome browser). Men det er jo ikke anderledes end hvad gælder for stort set hele dit styresystem.

Det man gør med den slags er at vurdere på om man mener at producenten er troværdig. Jeg kender ikke Epic så meget (mest fordi den ikke kører på mit system), men @vaf’s anbefaling kunne godt være tilstrækkeligt til, at jeg ville turde give den en chance, hvis det engang blev relevant.

Egentlig synes jeg opensource problematikken afsporer din tråd en lille smule, og du må undskylde, at jeg kom til at bidrage til det. :confused::upside_down_face:

(vaf) #48

Jeg spørger mig selv, hvad er egentlig porblemet ? - Her er et forslag til en browser, en der skiller sig ud fra mængden, hvis hovedformål og sigte, er at opnå den bedst mulige grad af privatlivsbeskyttelse - og det vel at mærke i sin default opsætning. Beskrevet i 3 nøgleområder her - https://www.epicbrowser.com/our-key-features.html

En browser blandt mange andre tilgængelige og populære browsere. Er der nogen der forestiller sig, at alle disse mange andre browsere, i deres default opsætning (uden efterfølgende at må tilføje forskellige tredieparts addons) er englebørn når det kommer til at værne og beskytte brugeres privatliv. Det vil svare til at holde hånden for øjnene og sige “jeg kan ikke se nogle problemer!”

Indsamling af Personlige Data er, om man kan lide det eller ej, det tidens sort der ageres udfra, og det er big business. Besøger man forskellige websider, følger indlagte link osv. bliver man efterstræbt af en mindre hær af trackere og datasamlere uden at vide det.

Senator Ron Wyden : “Today’s economy is a giant vacuum for your personal information – Everything you read, everywhere you go, everything you buy and everyone you talk to is sucked up in a corporation’s database. But individual Americans know far too little about how their data is collected, how it’s used and how it’s shared.” (udskift selv individuel Americans med en given anden befolkning)

Sagens kerne i en nøddeskal - til det forhold kan man enten at være ligeglad, eller søge forholdsregler.

Edit: EPB har siden 2014 været min primære browser, og jeg har ikke siden haft behov for at se mig tilbage. Oh man, this one stays with papa! :slightly_smiling_face:

(hans) #49

Tak for link,god læsning i linket og det får brikkerne til at falde på plads.

Dit seneste indlæg betegner det meget godt ved at gøre noget, eller bare lukke øjnene for det. At lukke øjnene for det hjælper ihvertfald ingenting.

Epic kan vel køres sideløbende med Google Chrome browseren på min bærbare computer ?

(vaf) #50

Jeg går ud fra du mener at bruge en ad gangen - det er der ikke noget problem i - hvor meget ram der der til rådighed på maskinen ?

(OracleJMT) #51

Ikke med libre software. https://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html

(Ejvindh) #52

Jeg mener ikke den frie software garanterer imod overvågning – det viser linket heller ikke. Det virkeligt uhyggelige i dag er vel sådan set, at hverken kildekodens åbenhed eller frihed længere er nogen sikkerhed imod overvågning af vores data. Eksemplet med hjemmesiderne er meget godt her. Cookies og javascript (med hertil knyttede AJAX-kald) er jo altsammen i princippet 100% åbent tilgængeligt – vi kan se, at der ligger myriader af overvågning på alle hjemmesider. Og alligevel går vi derind – for så får vi nogle “services” som vi ikke synes vi kan undvære.

Derfor bliver VPN og andre ekstra-anonymiserende faktorer i browserne et relevant våben til at sikre et lag af åbenhed. Hvis dette findes ordentligt som frit software, så supergodt for det. Men jeg tænker godt en troværdig proprietær løsning kan være bedre end slet ikke at gøre noget.

(OracleJMT) #53

I det mindste kan du med fri software selv gå ind og tjekke hvad der er i kildekoden, hvorfor jeg nævner det i forbindelse med den gennemsigtighed jeg mener kan være nødvendig især i forbindelse med kontrol over egne data.

Fri software i sig selv indeholder ikke overvågningsmekanismer. Det var mest min pointe.

I øvrigt er jeg helt enig i,at det er bedre, end slet ikke, at gøre noget. Jeg prøvede bare at give Hans den bedste hjælp til, at have de bedste muligheder for, at være beskyttet. Så jeg påpegede blot, at der kan være visse faktorer og foranstaltninger man kan være interesseret i, at være bevidst om, inden man træffer et valg. Om det bliver Epic browser, NordVPN, eller noget helt tredje, det må Hans vælge. Jeg ville bare give indsigt og muligheder og viden.

(f-arn) #54

En side der efter min mening gi’r et godt indblik i hvor sårbar man er…

https://whoer.net/

(hans) #55

Jeg regner med at bruge Chromen til nogle ting, og så Epic til andre ting, men kun have en af dem åben ad gangen.
Jeg vil så måske på et tidspunkt kun have Epic på computeren, hvis det fungerer for mig.

Her er hvad jeg har til rådighed.
RAM

(vaf) #56

@f-arn - Dit resultat ser bedre ud i Location og Time end her - og vil jeg fx. se forum på normal måde skal javascript være slået til. IP - ISP og IP range, er for syns skyld fjernet.

(f-arn) #57

@vaf

Hvis du kikker under browser og OS, kørte jeg den med Windows 10 Firefox 63 :wink:

(pixxel) #58

Kan ikke se problemet, screen shot fra min smartphone.

At min IP adresse er tilgængelig ! Det er min bopæl adresse også :roll_eyes:

Det er vist ikke så enkelt

(f-arn) #59

Du har ikke noget problem med at være en “åben bog”, fint nok, men det er vi altså andre der har :slight_smile:

En VPN hjælper ganske rigtigt ikke mod statens snagen i vores privatliv, men det har jo ikke noget med VPN at gøre :wink:

(OracleJMT) #60

Det passer ikke. VPN’s er netop lavet til, at kryptere den information, der kommer fra din computer til en anden server, og derefter ud på det åbne net, - så alle andre udelukkende kan se den ip-adresse, som den eksterne VPN-server du er koblet på har. Der vil ikke være nogen der kan se en kobling imellem din ISP og den VPN-server. De vil kun kunne se hvad den eksterne adresse (den VPN du er koblet på) foretager sig. Fordi informationen fra dig og VPN-adressen er end-to-end krypteret.

Såkaldte DNS leaks sker af og til. Det medfører, at din rigtige ip-adresse fra din ISP fremkommer på f.eks. whoer, ipleaks og andre sider, der tester ip-adresse, user agent strings mm.

Webrtc er også vigtigt at slå fra, da den browserfunktion sladrer til det åbne net om din virkelige ip-adresse, placering osv.

(f-arn) #61

@OracleJMT

Hvis du læser det i sammenhæng, tror jeg du vil gi’ mig ret. Det er det offentliges krav om at vide hvor du bor jeg hentyder til her… Og lidt udvidet alle dets krav om at vide alt om os :confounded: