VPN forbindelser

(hans) #82

Tak for tippet :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

Det er der så også kommet styr på. Den ligger nu i bogmærker i Epic. Måske bliver den min startside i Epic.

Men lader I Epic gemme jeres adgangskoder ? Jeg er godt med på at jeg har efterhånden gemt mig, men vil godt høre jeres holdninger til det :wink:

(OracleJMT) #83

Helt personligt anbefaler jeg en lokal adgangskodehusker, som KeePass til adgangskoder.

Det gør jeg fordi det er meget sikkert, at have sine adgangskoder i en lokalt gemt krypteret database. En database (.kdb fil) som åbnes af programmet KeePass.

Det er langt mere sikkert, end at have sine adgangskoder i browseren. Dels bruger Chrome/Chromium (Epic er en Chrome-baseret browser) og Firefox ingen eller dårlig kryptering, som kun kræver adgang til maskinen og eller din Google konto for, at få fat på i klartekst. Jeg tror det er værre i Firefox, end i Chrome, som Epic også baserer sig på, da Chrome bruger en form for kryptering for, at beskytte adgangskoder. Men det kræver stadig kun adgang til ens Google konto, så er der adgang til det hele.

Det lyder i mine ører ikke sikkert. Og da LastPass og Roboform, som jeg ellers villet have anbefalet til Epic, ikke findes til Epic, vil jeg anbefale KeePass https://keepass.info/download.html (download seneste version)

(nha) #84

@hans

Du kan godt få din hængelås med i epic.
mvh

(vaf) #85

Du kan ikke ændre startside - andre har spurgt til den mulighed.

Jeg har ikke behov for at gemme adgangskoder.

Som jeg nævnte tidligere er der mulighed for at tilføje udvidelser. Stien dertil er : klik på de tre prikker oppe i højre side - Flere værktøjer - Udvidelser - klik på Hent flere udvidelser. Det vil føre til denne side - https://epicbrowser.com/webstore/?hl=da

Jeg var vist lidt for hurtig til at dømme hængelåsen ude - tak til @nha for at påpege det. :slightly_smiling_face:

(hans) #86

Det har jeg da ingen problemer med
Starside%201 Startside

Jeg har været i udvidelser og set at Epic tilbyder passwordmanager, fordi at du skrev om udvidelser. Men tænkte på om det er nødvendigt i Epic, når alt bliver krypteret ?

nha

Tak for tippet, men Epic er ikke på listen hos mig ?

De er da her:
https://epicbrowser.com/webstore/?hl=da

(nha) #87

Jamen Hans, der er jo ikke ret meget,der kommer af sig selv. Du må trykke på Add Aplication og så arbejde dig frem gennem stifinderen. Mon ikke du skal bruge samme sti, som jeg.har brugt.
Edge derimod kan jeg ikke få med,men det er jo en anden historie.
mvh

(hans) #88

De er da her:
https://epicbrowser.com/webstore/?hl=da

Ikke så pænt skrevet, så sorry for det.

Det prøvede jeg også, men kan ikke finde noget der minder om Epic. Jeg var på epicsearch.in da jeg kiggede efter det.

Men måske er jeg helt galt på den ?32

(hans) #89

nha

Mange tak :ok_hand::ok_hand::ok_hand:
Nu kører det.

(OracleJMT) #90

Ok, jeg havde ellers indtryk af, at der var skåret kraftigt ned på udvidelser i forhold til gængse browsere. Det var derfor, at jeg ikke troede på, at LastPass og RoboForm fandtes til Epic. Men jeg er glad for, at de gør, for så kan du jo bare bruge dem, Hans.

(vaf) #91

Det du henviser til svarer til at starte op fra en url/en webadresse/et link til en søgemaskine, og det står dig frit for at foretrække. Det har så ikke noget at gøre med at udskifte epicsearch.in med en anden i den oprindelige startside, det er det der pt. ikke muligt.

(hans) #92

Det er under overvejelse, og måske er der et problem med gemte adgangskoder i Epic, siden de har password manager i deres udvidelser.
Det kan så også være fordi at det er super nemt med kun et password, hvis der er mange passwords at holde styr på.
Men som du har været inde på før, så hvis ens Google konto bliver hacket, så har man et problem.
Så min konklusion er at enten har jeg mine adgangskoder i hovedet eller i en password manager, også når det gælder Epic.

Ok, trodede bare lige lige at jeg havde fundet de vise sten :slightly_smiling_face:
Men kan se at du også har https://startpage.com/ i dine bogmærker, og det er jo nok fordi at du har tillid til den.
OracleJMT mener så også at krypteringen er ok, som jeg læser det.

Så jeg sætter min lid til de 2 herrers holdninger til siden :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

(hans) #93

Ja, det ser jeg så først nu.

(vaf) #94

Man kan have det forskelligt med det. Jeg har det bedst med at have log in-koder indenfor hjemmets fire vægge, dels i hukommelsen og nedskrevet på papir, såfremt den første skulle svigte. Det man derimod ikke kan sikre sig imod, er hvis et websted man er tilmeldt bliver hacket og log in-koder kommer i forkerte hænder.

For nylig har jeg fx. fået et par mail fra Spywarefri, der spørger om det er mig der logger ind fra en lokalitet jeg ikke plejer at benytte, og i fald det ikke er mig, opfordres jeg til at skifte password. Da jeg ved det er mig gør jeg ikke noget yderligere ved det, og er da egentlig tilfreds med at få en melding omkring det. :slightly_smiling_face:

(OracleJMT) #95

Det synes jeg er meget fornuftige ord, vaf. Det støtter jeg helt op om. - Også at gemme koder på papir et sikkert sted. Det vil nok altid være det sikreste. Det næstsikreste vil være sådan noget som KeePass, fordi det lagres krypteret, lokalt og ikke på en server.

Og så støtter jeg dig også i, at det er en god ting, at blive advaret fra hjemmesiden, hvis der er login fra en ukendt lokalitet. - Så længe det ikke tangerer chikane, såsom Google foretager sig med Gmail + brug af VPN, hvor man i mange tilfælde kan risikere, at få sin Gmail blokeret bare på grund af det.

(vaf) #96

Jeg må erkende at jeg har det med Google-tjenester som med kørvelsuppe, jeg bryder mig ikke om smagen. En undtagelse er deres musiktjeneste You Tube.

:slightly_smiling_face:

(hans) #97

Jeg har så brugt password manageren i WSA i flere år. Jeg mener at den er bygget på Lastpass.
Det bliver lynhurtigt en vane, og super nemt. Så derfor savnede jeg den lige efter at jeg var begyndt med Epic.

Så efter at have brugt Epic et stykke tid, hvor jeg så ikke har den, ser jeg at så mange passwords er der heller ikke at holde styr på hos mig.

Så mine tanker om det efter Epic er at behovet ikke er der, og tilslutter mig holdningerne om at et stykke papir hjemme og hukommelsen er de sikreste steder at opbevare sine passwords.

Super godt og så ved vi at vi får de meldninger hvis der skulle foregå noget suspekt.

(vaf) #98

Der kan man se!

https://lite.qwant.com/ fransk/tysk søgemaskine

(hans) #99

Det var lige en mavepuster til Google.

Jeg nyder min anonymitet med Epic :wink:

(vaf) #100

Det må være et nyt tiltag, det med at få en mail om det er en selv der logger ind, for jeg har adskillige gange logget ind fra forskellige lokaliteter over temmelig lang tid uden forespørgsel… ? nu er den fjerde kommet.

(f-arn) #101

Jeg fik den første 9/11, sjovt nok da jeg loggede ind fra en Københavnsk IP… Og nu får jeg sikkert en ny, for jeg tror det er første gang jeg logger ind fra Brasilien :smiley: