Windows 10 Sikkerhed - Hvad anbefales ?

Jeg får en ny Pc med windows 10 en af dagene. Og dette blot for at spørge generelt hvad i anbefaler til Windows 10 (64 bit):

1. er “indbyggede” windows 10 AV/Antispam programmer til noget ?
  2. Hvad anbefaler i til Windows 10 som supplement ?
    2A: gratis AV program - hvis nogen
    2B: købe AV program

Pc’en er ikke trådløs på nogen måde og skal bruges til mmo gaming og alm brug/surfing.

/cape

Ikke i følge Microsoft og diverse test.

“Microsoft has admitted Windows users should install antivirus above and beyond its own Security Essentials, describing its protection as merely a “baseline” that will “always be on the bottom” of antivirus software rankings.”

Emnet er jo subjektiv. Du kan spørge 10 personer om det samme, og få 10 forskellige svar.

Selv bruger jeg F Secure.

Du har brug for et anerkendt antivirus (som nævnt IKKE Microsoft), en reklameblokering (Adblock eller lignende), og så din egen preinstallerede sunde fornuft, med hensyn til hvilke sider du besøger og/eller downloader fra.

@pixxel: ja, men tak for linket :slightly_smiling:

@forevernewbie: Af erfaring ved jeg at min internet adfærd ikke er risikobetonet og/men, at det ikke er en garanti for sikkerhed - men alligevel- det skal med i betragtningen synes jeg.

Tænker jeg vil tage awast shareware og så noget reklame blokering hvis nødvendigt.

Kan windows defender leve videre med et f.eks Awast kørende ?

Avast er god kvalitet, så et udmærket valg, hvis det er det du syntes bedst om.

En adblocker er ikke nødvendig bare på grund af at reklamer er irriterende og sluger båndbredde, men på grund af at der bliver lagt malware ind i nogle af dem. Mange infektioner kommer fra reklamer.

Windows Defender bliver automatisk deaktiveret når du installerer et anerkendt antivirus, så det behøver du ikke at spekulere på.

Indtil Windows 7 var Defender et Antispyware program. Fra Windows 8 og frem, er det et Antivirus / spyware program.

To Antivirus kørende, er ikke godt

Fik installeret Avast freeware. Og den sert en hel masse problemer de kan løse for penge.

Awast siger min PC er virus free men:

1. Nogle programmer er ikke opdaterede. Det var kun rigtigt i halvdelen af tilfældene ! og selv om jeg opdaterer de programmer rapporterer Awast stadig at de ikke er opdaterede. Det er lidt forvirrende.

2. Min router (netgear cg3000 fra TDC/yousee) har en svag adgangskode siger awast. Det forstår jeg ikke helt - eller altså vidste ikke der var noget kodeord. Skal jeg gøre noget ved det ?

3. Awast rapporterer om forskellige optimeringsproblemer og dem har jeg tænkt mig at ignorere. Det er alle noget de kan hjælpe mig med “for a fee”.

Vil være glad for en ligefrem anbefaling mht til Awast scan resultater.

Det er grunden til, at jeg er holdt op med at anbefale Avast. Beskyttelsen er OK, men hvis man ikke er opmærksom under installeringen, ender man op med en ekstra browser (sat som standard), adskillige prøvefunktioner fra Avast PRO og hvis man er rigtig heldig, begynder Avast at snakken med dig.

https://www.winhelp.us/install-avast-free-antivirus.html

Men når skaden nu er sket, kan du finde Indstillinger => Værktøjer (så vidt jeg husker) og slå funktionerne fra.

https://www.winhelp.info/misc/put-avast-free-antivirus-on-a-diet/

Det kan du godt, det er ikke særlig svært

http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/24368/~/how-to-change-my-wireless-name-and-password-(optus-cg3000)

Du skal lige have denne også

http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/1148/~/default-web-interface-password-for-netgear-devices

Tak for de hjælpsomme svar. Jeg forfulgte den med netgear CG3000. Min er kablet så jeg prøvede den sidste du angiver med. Men når jeg taster http://www.routerlogin.net svarer nin firefox browser at serveren ikke findes. Jeg har checket min ip adresse og den er 192.168.0.1 hvilket skulle være i orden. Og så er jeg gået i stå med det.

PS! jeg har undgik de fleste af de der installationstrick med standard browser og “lad os gøre ditten og datten for dig” men jeg mangler nok lige et par stykker til. Jeg giver det lige en chance før jeg hyler den ud igen :slight_smile:

Det skal du heller ikke. Du skal taste 192.168.0.1 og taste enter. Derefter

Username (all models) = admin
Password (current models) = password
eller
Password (very old models) = 1234

Hvis du vælger at skrotte Avast, så brug dette værktøj:

https://www.avast.com/da-dk/uninstall-utility

Du starter det bare, og siger ja til at genstarte i fejlsikret tilstand. Så kører det af sig selv.

Der var lige noget helt basalt jeg havde fået helt galt i halsen - tak for hjælpen Regmos. Jeg fik lagt en ny pw ind men admin kan åbenbart ikke ændres og det ser nu ud som om at router login interfacen er permanent åben (for mig i det mindste). Det virker meget underligt på mig.

Har aldrig hørt noget om dette fra TDC eller nogen anden ISP udbyder - og jeg har aldrig før fået den trussel op fra andre AV-programmer: lader man bare alverdens routere i DK stå åbne med kendt defauklt brugernavn og pw uden man fortæller kunderne det direkte ? Jeg må have misforstået noget, for det virker da fuldstændig hul i hovedet !? nærmest som en kundefælde.

Men altså Awast har nu kørt en lille uge og det kører fint uden at lufte nogen bekymringer. Jeg har blot den lille uro over det med den router med “admin/pw”-trussel !?

Som jeg ser det nu er awast nemt at installere of under installation fravælge det overflødige plus de der ekstra (trick) installationer som også andre “offentlige” “åbne for alle” download programmer (java og andre “public-ware” programmer) - kommer med: for mig ligner det fælder.

Velbekomme

Det er fordi din browser husker dine adgangsdata. Det kan du ændre i browserens indstillinger og bruge en password manager i stedet. Det vil også øge din sikkerhed en smule, og gøre dit kodeordsliv meget lettere.

…lader man bare alverdens routere i DK stå åbne med kendt defauklt brugernavn og pw uden man fortæller kunderne det direkte ?

Ja, det skal man selv finde ud af. Du kan gøre misbrug lidt mere vanskeligt ved at “skjule” dit netværk for omverdenen.

Se her

…er awast nemt at installere of under installation fravælge det overflødige…

Det er det også, når man har fundet ud af det, men du skal lige huske at være på mærkerne, når Avast bliver opdateret. Det kan godt være lidt påtrængende.

Mvh Regmos

Igen tak - min router er nu mindre “synlig” og det fungerer fint med PW.

På denne ældre pc (win7) havde jeg tidligere været nødt til aktiveret MSE med en planlagt opgave ved enhver opstart. Nu har jeg Awast Free AV installeret: den fungerer fint og stille. Jeg HAR slettet den planlagte MSE start men MSE starter alligevel op med PC start. Tilsyneladende kører de to: Awast free AV og MSE uproblematisk sammen (måske er min firefox browser blevet langsommere - men det er en ren “visuel” observation) - jeg kan i al fald gennemfører scan med begge programmer uden afbrydelser - helt som før. Bør jeg afbryde MSE i controlpanel og kun bibeholde windows firewall og så lade Awast Free AV passe resten på virus siden ?

Det synes jeg. Regel nr. 1 siger kun et aktivt AV på computeren.

…måske er min firefox browser blevet langsommere…

Det kan være Avast der er på spil igen med sin browsertilføjelse. Hvis det er tilfældet, så deaktiver/fjern den, og brug istedet en sikker DNS.

https://dns.norton.com/configurePC.html

Sæt prik ved det ønskede niveau og følg vejledningen.

Lidt af en vandre historie at skjule sin SSID

Yousee anbefaler det ikke

1 Like

@pixxel:

a. Jeg er teknisk lægmand her !
b. Jeg bruger ikke wifi overhovedet - alt hos mig er kablet. Derfor har jeg slået alt med wifi fra på min pc (win 10) . Jeg ser ingen grund til konstant at vifte med wifi når jeg ikke bruger wifi overhovedet.
c. Det med routeren, kom op fra Awast scan. Jeg har aldrig set den slags advarsler før - altså fra andre AV programmer jeg har benyttet gennem mange år. Så jeg er selv lidt mystificeret: hvorfor kommer det frem nu ?
d. Jeg checkede din link og kan godt se der er startet nærmest en religiøs diskussion om lige det med at “skjule” det der default “wifi router broadcasting”. Men her er jeg hund i et spil kegler og jeg aner ikke hvem der har ret. Det forkommer mig at både for og imod har nogle pointer, men det ligger udenfor min ekspertise blot at finde ud af hvad jeg skal mene. Så jeg er usikker og lidt forvirret over lige det her.

De forskellige produkcenter opgradere deres sikkerhedsprogarmer i takt med nye trusler på internettet. At du ikke har set det før, er ikke noget du skal være bekymret for, det er åbenbart en ny funktion i Avast :slightly_smiling:

Mit udgangspunkt omkring SSID er ikke om man skal skjule SSID, men blot gøre opmærksomt på at det måske ikke har den store effekt over for hacker. Falsk sikkerhed er farligt. At man tror at ved at skjule SSID kan holde hacker væk, kan give falsk sikkerhed.

Når du bruger kablet internet forbindelse har det igen effekt overhoved.

Din router vil dog stadig udsende et wifi signal hvis du ikke har deaktiveret wifi på routeren.

@pixxel: Haha - du må da have fuldstændig ret - var det ikke bare det jeg skulle have gjort fra først af ? når jeg nu er 100% kablet :slight_smile: ?

En anden ting: Jeg arme PC-lægmand har nærmest fået ansvaret for min Mor’s Pc. Min Mor er en meget erfaren borger og har i sit lange arbejdsliv aldrig haft nogen brug for Pc og er derfor ikke motiveret eller interesseret i at tumle med den teknologi. Så efter tvangsdigitaliseringen opstod jo et problem med at gå i banken og et par andre mere trivielle pc relaterede muligheder som mail og surfing på net. Så jeg står for det.

Så jeg har jo nu været inde på den og installeret awast freeware AV efter at have gjort det min egne 2. Min Mor bruger Comxnet (valgt af ejendommens ejere) og den er tilsyneladende helt i orden. Awast godkendte den uden videre. Det undrer mig: har comxnet tænkts sig mere om, mens yousee nærmest lægger kundernes routere frit frem som et eller andet offentlig bollerum ? Ja. undskyld udtrykket men jeg kan ikke rigtig finde hoved eller hale i det :stuck_out_tongue: